ProRail

IT-storing lijkt opgelost: treinverkeer rond Amsterdam weer op gang

Amsterdam Centraal station
Foto: Amsterdam Centraal station VanderWolf Images

De oorzaak van de storing die ervoor zorgt dat er geen treinen van en naar Amsterdam rijden is nog niet bekend, zegt ProRail-woordvoerder Jeroen Wienen. “Maar we zijn er wel in geslaagd een back-up terug te zetten, zodat we het treinverkeer weer kunnen gaan opstarten. Normaal gesproken moet dat goed gaan, maar we adviseren reizigers wel om goed te bekijken of ze vandaag écht van of naar Amsterdam moeten reizen. We houden nog even een slag om de arm.”

ProRail zei vanmorgen vroeg nog dat het resetten van de systemen niet heeft geholpen. “We zijn nog altijd naarstig op zoek naar wat de oorzaak is, die is heel moeilijk te vinden”, aldus Wienen. “We zijn er wél in geslaagd om een back-up van het systeem terug te zetten en daardoor werkt alles weer. Het treinverkeer kan dus (vanaf 9.00 uur maandagochtend, red.) langzaam weer op gang worden gebracht.” Toch houdt Wienen een slag om der arm: “We raden reizigers aan om even goed na te denken of ze echt van of naar Amsterdam moeten reizen en in elk geval de reisplanner goed in de gaten te houden.”

De oorzaak van de storing is immers nog niet gevonden, dus het kan zomaar zijn dat het systeem weer in storing schiet. Bovendien zal vroeg of laat de update uitgevoerd moeten worden. “Maar eerst willen we de oorzaak van de storing opsporen”, zegt Wienen. “Zo’n update voeren we over het algemeen ’s nachts uit, maar het kan zijn dat we die vandaag overdag moeten uitvoeren. Ik verwacht daarbij echter geen problemen; als we die update uitvoeren zal de reiziger daar niks van merken.”

De storing op de verkeersleidingspost in Amsterdam ontstond zondag aan het einde van de middag en was korte tijd verholpen, maar keerde in de avond terug. Daardoor reden er een groot deel van de avond en de hele nacht en maandagochtend geen treinen van en naar Amsterdam en station Schiphol Airport. Ook was er ’s nachts vanwege de storing in Amsterdam geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht Centraal.

Doorschakelen

Spoorwegbeheerder ProRail kon zondag niet eerder de verkeersleiding van Amsterdam naar Utrecht doorschakelen om de problemen op het spoor op te lossen. Dat zegt een woordvoerder van ProRail. De omzetting vond pas in de loop van de nacht plaats, nadat de problemen aan het einde van de middag waren ontstaan vanwege een storing.

“Zo’n doorschakeling duurt zeker vier uur”, verklaart ProRail. “Daarnaast weten we nu nog niet wat de oorzaak van de storing was. Gisteravond was het dus ook lastig om een inschatting te maken. Vervolgens zaten we aan het einde van de dienstregeling. Om de complexiteit te tekenen, dit was pas de eerste keer dat we fysiek de verkeersleiding naar een andere locatie hebben omgezet.”

De spoorwegbeheerder geeft ook aan dat zondagavond nog altijd twee werkplekken werkten. “Dit was belangrijk om te zorgen dat de treinen die op dat moment nog op het spoor waren nog naar de stations konden. We wilden voorkomen dat deze passagiers nog minimaal vier uur in de trein zouden moeten verblijven.”

Thuisbrengplicht

De wettelijke thuisbrengplicht van de NS blijkt niet van toepassing op een grote treinstoring zoals die van zondagavond. “Er zitten maakbaarheidsvoorwaarden aan deze verplichting”, zegt een woordvoerder van de NS.

Bij een relatief kleine treinuitval kan de NS bijvoorbeeld zorgen voor vervangend vervoer, zoals bussen. Dit was zondag echter onmogelijk door de grote aantallen gestrande reizigers. “Het is niet alsof er één trein problemen had of zes gestrande passagiers op een verlaten perron stonden”, zegt de NS. “Met grote aantallen mensen is het regelen van vervangend vervoer lastiger. Er kunnen 50 mensen in een bus en nu hadden we te maken met 50.000 reizigers. Als we al die mensen per bus hadden moeten vervoeren was heel Amsterdam dichtgeslibd. Afgezien van het feit dat het onmogelijk was geweest om al die bussen te regelen. Ook kun je dan te maken krijgen met gevaarlijke situaties, als mensen allemaal tegelijkertijd in de bussen willen.”

Het was onmogelijk bussen in te zetten om passagiers te vervoeren, zo geeft ProRail aan. “In de regio Amsterdam heb je te maken met veel reizigers en veel verschillende bestemmingen, waardoor dit niet te doen was met de inzet van bussen.”

Staatssecretaris Heijnen: ‘Ik verwacht een grondige uitleg’

“Hoewel storingen in systemen kunnen voorkomen, is deze grote storing heel slecht voor het vertrouwen in de trein”, reageerde staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur vanmorgen. “Het is ontzettend ellendig dat sommige reizigers niet thuis hebben kunnen komen vannacht. Ik verwacht een grondige uitleg van NS en ProRail hoe dit heeft kunnen gebeuren.”

Auteur: Jeroen Baldwin/Merijn van Merrienboer/ANP

1 reactie op “IT-storing lijkt opgelost: treinverkeer rond Amsterdam weer op gang”

Pat Rick|05.06.23|15:58

Dit laat nog eens de noodzaak zien om het metronet zsm uit te bouwen (doortrekken N/Z-lijn, metro naar Almere, Zaanstad) en niet afhankelijk te zijn van ProRail. Men zou IC-reizigers tot de stations Schiphol, Zaandam, Almere Centrum kunnen laten reizen.

Ook is metro beter in het afhandelen van evenementen, want de frequentie kan veel hoger zijn dan hoofdspoor. Kijk hoe ze dat doen in METROpolen zoals Londen en Parijs.