Debat

Tweede Kamer over IT-storing en Eurostar: ‘Slechtste reclame voor de trein in jaren’

NS-trein en Eurostar-trein
Eurostar-trein naast een NS Intercity trein op Amsterdam Centraal. Foto: NS

De Tweede Kamer is kritisch over de aanpak van de treinstoring in Amsterdam afgelopen zondag. Ook zijn de Kamerleden allerminst te spreken over de maandenlange onderbreking van de treinverbinding tussen Amsterdam en Londen, de Eurostar. Dat lieten zij donderdag aan staatssecretaris Vivianne Heijnen weten tijdens een debat over het spoor. “Beide incidenten zijn geen goede reclame voor het spoor”, zegt ze. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer/ANP

3 reacties op “Tweede Kamer over IT-storing en Eurostar: ‘Slechtste reclame voor de trein in jaren’”

Cornelius Koelewijn|13.06.23|12:23

De Tweede Kamer heeft zoals gebruikelijk boter op het hoofd. Ze hebben er zelf een chaos van gemaakt door in te stemmen met marktwerking. Maar daar zullen ze wel geen actieve herinnering meer aan hebben.
Verder eens met bovenstaande reacties.

asierts|10.06.23|09:00

Het asfaltministerie grossiert al decennia in slechte reclame voor OV en spoor. Marktwerking had ook maar 1 doel: niets meer hoeven doen – de markt doet het toch ? Kunnen wij ons bezig houden met asfalt en zweeftreinfantasieen. Beste voorbeeld: de SAAL-corridor. OV en vooral spoor moesten koste wat kost slecht blijven, zodat Rijkswaterstaat miljarden kon besteden aan een zee van asfalt. Feit. Flevolink zou onderzocht worden. Nooit gebeurd, weggestopt in diepe la. Goed spoor is bedreigend…

Pat Rick|09.06.23|10:40

ProRail lijkt als belangrijkste focus geld te hebben, en lijkt reiziger en techniek te zijn vergeten (als de KPIs maar gehaald worden, want dat betekent een bonus). Zelfs Eringa klaagde dat hij maar 2 mensen had die iets afwisten van de bovenleiding. En er is afstand tot de werkvloer. Goed als ProRail een cultuurverandering krijgt en net zo degelijk, goedkoop wordt als Infrabel (dat goedkoper en servicegerichter werkt). Staat de reiziger in de KPIs? Krijgt NL waar voor zijn mobiliteitsbudget?