
Aandacht voor Noordelijke spoorverbindingen in verkiezingsprogramma’s
In de verkiezingsprogramma’s van maar liefst negen politieke partijen in de Tweede Kamer wordt aandacht besteed aan de ambitieuze treinprojecten, de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. De Stichting Nedersaksenlijn is verheugd over de frequente vermelding van de plannen in de programma’s, terwijl de Initiatiefgroep Lelylijn aandringt op concretere uitwerkingen.
De Lelylijn, die vanuit Noord-Holland via Friesland naar Groningen moet lopen, lijkt de meest waarschijnlijke route via de Noordoostpolder en het Friese dorp Drachten te nemen. Hiermee worden Noord-Flevoland, het zuidoosten van Friesland en Groningen nauwer verbonden met de Randstad. De Nedersaksenlijn heeft als doel van Groningen naar Enschede te lopen en onder meer Veendam en Emmen met elkaar te verbinden, met uitbreidingen naar Duitsland.
Nieuwe dynamiek
JA21 en GroenLinks-PvdA presenteren de meest concrete plannen voor de treinverbindingen in hun verkiezingsprogramma’s. JA21 benadrukt dat de treinlijnen “nieuwe dynamiek” zullen brengen in het noorden van het land, maar daarvoor is wel de steun van Den Haag nodig. GroenLinks-PvdA noemt ook de verbinding met Duitsland en Scandinavië voor de Lelylijn en stelt voor om mogelijke uitbreidingen toe te voegen aan de Nedersaksenlijn.
Aandacht
Partijen die beide lijnen behandelen zijn PvdD, D66, CDA, ChristenUnie, NSC, en SP. BBB, VVD, en Volt nemen alleen de Lelylijn op in hun programma, waarbij ze allemaal het belang van de verbindingen benadrukken zonder specifieke opbrengsten te noemen.
Roel Barkhof, woordvoerder van de Stichting Nedersaksenlijn, is positief over de aandacht die de Nedersaksenlijn krijgt in de plannen van meerdere partijen. “Als je ziet waar we een paar jaar geleden stonden, dan is dit heel mooi.” Johan Goos van de Initiatiefgroep Lelylijn waardeert de aandacht, maar benadrukt de behoefte aan concretere plannen bij de betrokken partijen. “Het kan ons niet duidelijk genoeg zijn.”
Barkhof ziet het ontbreken van specifieke bedragen in de plannen voor de Nedersaksenlijn niet als een probleem. “Het totaalkostenplaatje is 1,2 tot 1,25 miljard euro, daar valt de politiek niet van achterover.” Hij benadrukt dat de relatief lage kosten een voordeel zijn en gelooft dat er in alle mogelijke coalities een meerderheid is voor de Nedersaksenlijn.
Lees ook:
Zie advies: Elke regio telt (https://www.rli.nl/publicaties/2023/advies/elke-regio-telt?adview=samenvatting). Het helpt een regio als het Noorden beter wordt verbonden en het versterkt ook zowel die regio zelf en de Randstad. Hoger opgeleiden hoeven minder snel te verhuizen naar die drukke Randstad. De Fransen hebben dat begrepen en forensen nemen nu de TGV vanuit een grotere ring rond Parijs. Oude rekenmethoden zoals de NMCA moeten worden vervangen om nieuwe voordelen naar voren te brengen.
Dat werd hoogtijd nu eens de vuisten op tafel slaan met name de Lelylijn heeft de hoogste prioriteit
NU eens de vuist op tafel slaan met name de Lelylijn heeft de hoogste prioriteit
pakt die ?