De Eurostar op Amsterdam Centraal.
Werkzaamheden

Half jaar lang geen Eurostar tussen Nederland en Londen

De Eurostar op perron 15b van Amsterdam Centraal. Erik Swierstra / Wikimedia Commons

Vanaf juni volgend jaar zal er voor een periode van minimaal een half jaar geen rechtstreekse hogesnelheidstrein vanuit Nederland naar Londen rijden, dat meldt de NOS. Dit besluit is genomen door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in overleg met betrokken partijen.

De onderbreking is het gevolg van de verbouwing van station Amsterdam Centraal, waarbij de huidige locatie voor paspoort- en bagagecontrole moet wijken. De nieuwe locatie, onder het station, wordt naar verwachting pas in december 2024 operationeel, meldt de NOS.

Londen – Amsterdam

Groot-Brittannië, geen lid van de Schengen-douanezone, vereist passende controles voor vertrek. Zonder geschikte locatie mag de trein niet vertrekken. De Eurostar van Londen naar Nederland blijft wel rijden, omdat de controles in Groot-Brittannië plaatsvinden.

Oorspronkelijk was aangekondigd dat de treindienst maandenlang zou stilvallen, maar na kritiek gingen de betrokken partijen opnieuw in overleg. Hoewel het niet mogelijk was om een doorlopende treindienst te handhaven, is de treinloze periode verkort tot maximaal zes maanden, van juni 2024 tot december 2024.

Brussel

De onderbreking heeft gevolgen voor reizigers vanuit Rotterdam, aangezien het niet rendabel is om vanuit deze stad naar Londen te rijden. Reizigers zullen vanaf juni 2024 eerst naar Brussel moeten reizen en daar, na paspoortcontrole, overstappen op een Eurostar naar Londen.

Extra vliegtuigen

Reizigersorganisaties uiten bezorgdheid over het gebrek aan een duurzaam alternatief naar Londen tijdens de onderbreking, waarbij dagelijks tot 21 extra vliegtuigen in de lucht kunnen gaan. De betrokken partijen overwegen extra treinen naar Brussel te laten rijden in de Eurostar-loze maanden, waarbij reizigers dan moeten overstappen voor de paspoort- en bagagecontrole om vervolgens een Eurostar te nemen. Er is nog geen definitieve beslissing genomen over dit alternatief.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Half jaar lang geen Eurostar tussen Nederland en Londen | OVPro.nl
De Eurostar op Amsterdam Centraal.
Werkzaamheden

Half jaar lang geen Eurostar tussen Nederland en Londen

De Eurostar op perron 15b van Amsterdam Centraal. Erik Swierstra / Wikimedia Commons

Vanaf juni volgend jaar zal er voor een periode van minimaal een half jaar geen rechtstreekse hogesnelheidstrein vanuit Nederland naar Londen rijden, dat meldt de NOS. Dit besluit is genomen door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in overleg met betrokken partijen.

De onderbreking is het gevolg van de verbouwing van station Amsterdam Centraal, waarbij de huidige locatie voor paspoort- en bagagecontrole moet wijken. De nieuwe locatie, onder het station, wordt naar verwachting pas in december 2024 operationeel, meldt de NOS.

Londen – Amsterdam

Groot-Brittannië, geen lid van de Schengen-douanezone, vereist passende controles voor vertrek. Zonder geschikte locatie mag de trein niet vertrekken. De Eurostar van Londen naar Nederland blijft wel rijden, omdat de controles in Groot-Brittannië plaatsvinden.

Oorspronkelijk was aangekondigd dat de treindienst maandenlang zou stilvallen, maar na kritiek gingen de betrokken partijen opnieuw in overleg. Hoewel het niet mogelijk was om een doorlopende treindienst te handhaven, is de treinloze periode verkort tot maximaal zes maanden, van juni 2024 tot december 2024.

Brussel

De onderbreking heeft gevolgen voor reizigers vanuit Rotterdam, aangezien het niet rendabel is om vanuit deze stad naar Londen te rijden. Reizigers zullen vanaf juni 2024 eerst naar Brussel moeten reizen en daar, na paspoortcontrole, overstappen op een Eurostar naar Londen.

Extra vliegtuigen

Reizigersorganisaties uiten bezorgdheid over het gebrek aan een duurzaam alternatief naar Londen tijdens de onderbreking, waarbij dagelijks tot 21 extra vliegtuigen in de lucht kunnen gaan. De betrokken partijen overwegen extra treinen naar Brussel te laten rijden in de Eurostar-loze maanden, waarbij reizigers dan moeten overstappen voor de paspoort- en bagagecontrole om vervolgens een Eurostar te nemen. Er is nog geen definitieve beslissing genomen over dit alternatief.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.