Kabinet wil beheerconcessie ProRail met vier jaar verlengen
Het kabinet wil de beheerconcessie van ProRail met vier jaar verlengen. Daarmee zou er duidelijkheid komen over de rol van de spoorbeheerder, ook als de gewenste omvorming tot zbo dan nog niet voltooid is. Dat blijkt uit een brief die demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Waarschijnlijk zit NL vast aan ProRail, want we kunnen niet bijvoorbeeld Infrabel vragen om deze taak te doen. ProRail is dan wel een B.V., maar door de gedwongen winkelnering kunnen overheden niet buiten ProRail om. Daarom zou het goed zijn om aanvullende eisen te stellen, zoals cultuurverandering en plattere organisatie, minder directeuren en meer operationele mensen. En echte klant- en reizigerstevredenheid verbeteren, en niet voor de bonus, “want als men op bonus stuurt, krijgt men bonussen”