Beeld: Station Meppel
40 miljoen euro

Noordelijke provincies willen dat regering treinperikelen Meppel oplost

Station Meppel. Foto ter illustratie Shutterstock, Ronald Wilfred Jansen

De drie noordelijke provincies en de Regio Zwolle willen dat de regering de treinverbinding bij Meppel gaat verbeteren. Op dat traject zijn vaak problemen en dan ligt het treinverkeer van en naar het Noorden direct stil. Friesland, Groningen, Drenthe en Zwolle hebben een petitie aangeboden in de Tweede Kamer om 40 miljoen euro vrij te maken.

De provincies en de regio Zwolle willen dat per uur vier intercity’s tussen Groningen en Zwolle gaan rijden. Daarvoor werd eind vorig jaar al een motie aangenomen in de Tweede Kamer. Daarnaast moeten de problemen op en rond het station van de Drentse stad Meppel worden aangepakt. Onder meer de overwegen moeten worden verbeterd. Vorig jaar is hier al 35 miljoen euro in geïnvesteerd, maar dat was volgens de petitie-aanbieders niet voldoende.

Dinsdag is er een vergelijkbaar plan aangekondigd door ChristenUnie, CDA en GroenLinks-PvdA in de Tweede Kamer. Met de 40 miljoen euro moet het spoor tussen Leeuwarden en Zwolle en Groningen en Zwolle worden verbeterd. De partijen willen onder meer dat er een nieuw perron bij komt op station Meppel. “Het is van groot belang dat Noord-Nederland beter bereikbaar wordt en dat het openbaar vervoer betrouwbaar is”, zei het Friese Kamerlid Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA).

In de petitie van de drie provincies en Zwolle staat dat het spoorverkeer rond Meppel gemiddeld 9 uur per week stilligt. Ook dinsdag reden er geen treinen rond Meppel, maar werden bussen ingezet.

Onder meer de Friese gedeputeerde Matthijs de Vries (ChristenUnie), die het woord voert namens de provincies op dit gebied, en de Drentse gedeputeerde Henk Jumelet waren dinsdag in Den Haag aanwezig.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: ANP

2 reacties op “Noordelijke provincies willen dat regering treinperikelen Meppel oplost”

asierts|17.01.24|09:27

Alles wordt onkundig op 1 grote hoop gegooid, en het einde van het liedje is dat er miljoenen los moeten komen. Ondertussen is op geen enkele manier helder wat de oorzaken zijn van de oneindige rij aan storingen en stremmingen. 1 ding is wel glashelder: ProRail faalt hrdnekkig in haar wettelijke taak tav beschikbaarheid spoor, en dat serieuze kernprobleem (wat LANDELIJK een issue is, en zeker niet alleen op Zl-Mpl !!) wordt op sluwe wijze weggemoffeld mbv een opgewonden lobby voor meer NS-IC’s.

asierts|17.01.24|09:39

Dat er hardnekkige en steeds ernstiger wordende issues zijn bij ProRail tav spoorbeschikbaarheid is al meer dan 20 jaar (!!) een in steeds heftigere golven terugkerend punt. Verdwenen kennis, uitstervend vakmanschap, onbestuurbaar gebleken extern aanbesteed onderhoud, focus op kostenbesparing én gevechten om geld ipv aandacht voor de noodzakelijke kwaliteit voor de klant. In Zl-Mpl komen niet alleen 2 treinstromen samen; het staat symbool voor het totale falen van het Ministerie tav railinfra.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.