Geld terug

NS ziet meer mensen claim indienen na grote storing maandag

NS-trein op Utrecht Centraal. Foto: Shutterstock, Hung Chung Chih

Door de grote storing op het spoor maandag dienen meer mensen dan normaal een claim in bij de NS. Een woordvoerder van de spoorvervoerder kan geen cijfers delen van het aantal mensen dat geld terugvraagt, maar zegt dat gedupeerden de regeling in ieder geval goed weten te vinden.

Door een korte stroomstoring aan het einde van de middag bij Abcoude lag het treinverkeer rond Utrecht Centraal enkele uren plat. Dat kwam volgens spoorbeheerder ProRail doordat het systeem dat de seinen en wissels aanstuurt in storing raakte.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV zegt dat mede door “de veel te ingewikkelde personeelsroosters van machinisten en conducteurs” het treinverkeer op meerdere trajecten vastliep. Een woordvoerder van de NS zegt zich niet in dat beeld te herkennen en geeft aan dat veel treinen door Utrecht Centraal rijden. Als het daar vastloopt, raakt dat volgens hem “het hart van onze operatie”.

Reizigers die de dupe zijn geworden van de vertragingen kunnen hun geld terugkrijgen. Als reizigers meer dan een half uur vertraging hebben, krijgen ze de helft van het treinkaartje terug. Bij meer dan een uur vertraging, wordt de volledige ritprijs terugbetaald.

Auteur: ANP