Ondanks inflatie

Arriva denkt dat kosten spoorvervoer snel omlaag kunnen

Arriva trein Venlo
Foto: Arriva-trein Venlo Shutterstock, Bjoern Wylezich

Als de NS de prijzen van treinkaartjes volgend jaar flink zou verhogen, betekent dit niet automatisch dat treinen met Arriva dan eveneens flink duurder wordt. De op een na grootste spoorvervoerder in Nederland ziet daarnaast kansen om treinreizen op termijn goedkoper te maken.

Een woordvoerster van Arriva zegt de berichten van NS over de prijzen “met belangstelling” te volgen. Bij Arriva is een besluit over de prijzen voor volgend jaar nog niet genomen. “Wij hebben als Arriva echter andere opdrachtgevers en andere afspraken waardoor onze tarieven geheel los staan van deze NS-ontwikkelingen.”

Bij de presentatie van de jaarcijfers van de NS gaf NS-topman Wouter Koolmees dinsdag aan dat treintickets naar verwachting per 1 januari 2025 flink duurder kunnen uitvallen. De NS heeft vorig jaar opnieuw flink verlies geleden en merkt dat er sinds de coronacrisis nog altijd minder mensen reizen met de trein.

“Uiteraard herkennen wij als regionaal vervoerder zeker ook de door NS bij deze tariefontwikkeling geschetste problemen zoals afname van het aantal reizigers en de gevolgen van uitgestelde investeringen in de spoorinfra”, zo klinkt het bij Arriva. “Daarbij wil Arriva echter verder kijken en zetten wij eerder in op het zien en benutten van kansen. Wij zijn ambitieus en denken dat het spoornetwerk in heel Nederland een stuk aantrekkelijker en goedkoper kan worden georganiseerd.”

Aantrekkelijkheid

Arriva denkt dat de kosten zowel voor de reizigers als voor de overheid naar beneden kunnen. “Door de verbeterde aantrekkelijkheid zijn wij ervan overtuigd dat reizigersgroei snel kan gaan. Dat is ook de reden dat Arriva zich richt op nieuwe initiatieven op het spoor zoals het rijden van een nachttrein in het weekend.”

De woordvoerster wijst er ook op dat Arriva vorig jaar september een zogeheten open access-aanvraag heeft ingediend om vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land te gaan rijden waar nu nog treinen rijden van de NS. “Het kenmerk van open access is dat het gaat om het bieden van vervoer op eigen risico en zonder subsidie van de overheid. Dit bewijst dat wij vooral kansen zien. Helaas omarmt het ministerie dit niet met het enthousiasme dat we zouden verwachten.”

Bijspringen

Koolmees hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen om de verwachte prijsverhoging van treinkaartjes en abonnementen op te vangen. Bij de presentatie van de jaarcijfers gaf Koolmees aan dat treintickets naar verwachting per 1 januari 2025 flink duurder kunnen uitvallen, maar dat hij zo veel mogelijk wil voorkomen dat dit voor de rekening van de reiziger komt.

Het demissionaire kabinet maakte in oktober bekend 120 miljoen euro vrij te maken om een tariefstijging bij de NS te voorkomen. Die dekking was voor één jaar en daarom is er nu “een risico dat die prijsverhoging op 1 januari 2025 weer terugkomt”, aldus Koolmees. “Tegelijkertijd heeft de politiek ook gezegd te willen kijken naar een structurele oplossing. Daar houd ik me dan maar aan vast.”

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Redactie OVPro / ANP

2 reacties op “Arriva denkt dat kosten spoorvervoer snel omlaag kunnen”

asierts|01.03.24|20:50

@patrick EHV
Er zijn meer dat genoeg mogelijkheden om het aantal reizigers flink te laten stijgen, ook op de ’treintechnisch volle’ Maaslijn. Buiten de spits is er genoeg ruimte voor groei. Kwestie van slimme marketing.
Het valt bv op dat NS weinig meer doet met goedkope weekend-lokkertjes, zoals de Kruidvat-kaartjes. Arriva kan dat natuurlijk wel doen.

Patrick EHV|28.02.24|10:07

Dit lijken vervoerders vaker te doen: precies vertellen wat opdrachtgevers willen horen om het contract binnen te halen. En als het contract eenmaal getekend is, komen de tegenvallers. Zie feit dat de provincie Limburg reeds Arriva op de vingers heeft getikt.

Op de Maaslijn is groei nu nauwelijks mogelijk: hier zit het reizigersaantal al tegen de max. En kan de capaciteit pas over een paar jaar uitgebreid worden na een investering. Dus het lijken vooral fabels om NS een hak te zetten.