NS opnieuw in het rood, treinkaartjes volgend jaar fors duurder
Ondanks een hoopvol begin van het jaar, zag NS in 2023 de operationele prestaties verslechteren. De punctualiteit en zitplaatskans kwam lager uit dan een jaar eerder. Financieel blijft het spoorbedrijf worstelen met de naweeën van de coronapandemie, waardoor een fors verlies de boeken in ging.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Achterblijvende reizigersaantallen (89%) doordat forenzen, die voeger max. 1 dag/week thuis werkten, nu eens per 1 of 2 of 3 weken. Zijn alle colleges inmiddels fysiek, of deels online? Sommigen zijn (weer) in de auto gekropen, maar er zijn ook velen die sinds 2019 op E-fiets e.d. naar werk/opleiding gaan, nog door gemeenten en provincies aangemoedigd door vele nieuwe snelfietspaden.
1. BTW niet meer op OV-kaartjes
2. Bedrijven en instellingen motiveren ma, wo, vr op kantoor te laten werken
Ook hier verwijst de NS weer naar de Coronacrisis als reden voor achterblijvende reizigersaantallen. Zoals eerder op deze site ook al verscheen: het is maar de vraag hoeveel de achterblijvende reizigersaantallen nog te maken hebben met corona. Inmiddels lijkt de hoofdoorzaak “gewoon” de bedroevend slechte dienstverlening van de laatste jaren te zijn.