Hoorzitting Tweede Kamer

Rover wil dat Den Haag NS en ProRail onder streng toezicht plaatst

Trein in Flevoland
Foto: negentien dagen lang geen treinen op de Flevolijn Marijs Jan

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail moeten onder streng toezicht worden geplaatst, totdat de prestaties op het spoor verbeteren. Ook moet de NS structureel 120 miljoen euro per jaar krijgen om te voorkomen dat de trein onbetaalbaar en nog onbetrouwbaarder wordt voor reizigers. Dat stelt reizigersvereniging Rover, voorafgaand aan een hoorzitting dinsdagmiddag in de Tweede Kamer.

Volgens Rover houden de NS en ProRail zich niet aan het vervoerscontract, waarin is opgenomen dat treinen op tijd moeten rijden en er zo min mogelijk verstoringen zijn. “Maar de prestaties gaan achteruit”, zegt Rover-directeur Freek Bos. Daarom pleit de organisatie voor een zogenoemd programma onder concessie dat aan NS en ProRail kan worden opgelegd. “Dat is een verbeterprogramma, met een verscherpt plan van aanpak over het oplossen van de problemen.”

Rover zal dat dinsdagmiddag ook voorleggen tijdens een hoorzitting, waarin Tweede Kamerleden zich laten bijpraten over de situatie op het spoor. Aanleiding is het jaarverslag van de NS van vorige week, waarin de vervoerder bekendmaakte treinkaartjes volgend jaar mogelijk met meer dan 10 procent te verhogen. Volgens de vervoerder is dat nodig door stijgende kosten en inflatie.

Vorig jaar werd een grote tariefstijging voorkomen door een eenmalige bijdrage van 120 miljoen euro van het demissionaire kabinet. Rover, maar ook de NS, hopen nu op een structurele jaarlijkse bijdrage van 120 miljoen euro. NS-topman Wouter Koolmees is dinsdagmiddag ook bij de hoorzitting aanwezig, evenals ProRail. Donderdag debatteert de Tweede Kamer met demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) over het onderwerp.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie OVPro / ANP

1 reactie op “Rover wil dat Den Haag NS en ProRail onder streng toezicht plaatst”

Patrick EHV|11.03.24|09:19

De Tweede Kamer realiseert zich dat ze geen waar krijgen voor het mobiliteitsbudget (belastinggeld). ProRail lijkt steeds minder te leveren voor meer geld, want er komen steeds meer incidenten (en dan maar hard roepen dat ze het onderhoud wel op orde hebben, maar de vervoerders weten wel beter). Ook projectmanagement, asset-beheer, IT, personeelsbeheer en communicatie lijken sterke verbetering nodig te hebben. ProRail maakt zich zo irrelvant. Vreemd dat toch de bonussen gehaald worden.