"Ongelofelijk vervelend"

NS baalt van vertraging bovenop hinder door werkzaamheden Schiphol

Station Schiphol
Treinstation Schiphol. Foto ter illustratie. Shutterstock, PixelBiss

De NS zegt het “ongelofelijk vervelend” te vinden dat treinreizigers rond Schiphol naast beperkingen door werkzaamheden ook te maken krijgen met verstoringen. Volgens een woordvoerster is de afgelopen tijd “erg veel en intensief” aan het spoor bij de luchthaven gewerkt en is er geen eenduidige oorzaak aan te wijzen voor de storingen die daar bovenop zijn gekomen.

De afgelopen maand waren er meerdere keren langdurig problemen op het spoor bij Schiphol. Zo was er onder meer een seinstoring waardoor minder treinen konden rijden en moest er begin maart onverwacht roest van de sporen bij de luchthaven verwijderd worden. Woensdagochtend zorgde een wisselstoring ervoor dat het treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol platlag. Vanaf eind februari reden twaalf dagen lang flink minder treinen door werkzaamheden.

Pittig

Volgens de NS was door de werkzaamheden in de Schipholtunnel de helft minder sporen beschikbaar, met flinke hinder voor het treinverkeer tot gevolg. “Daaroverheen zijn nog verschillende reguliere verstoringen gekomen”, stelt de woordvoerster. “We begrijpen dat dat heel pittig is voor onze reizigers.”

Wel benadrukt het spoorbedrijf dat werkzaamheden noodzakelijk zijn om het spoor goed te kunnen blijven gebruiken. Volgens de woordvoerster staan tot het eind van het jaar geen ingrijpende werkzaamheden meer gepland zoals die bij Schiphol de afgelopen tijd. Ook geeft ze aan dat ProRail over het beheer van het Nederlandse spoornet en de afhandeling van verstoringen gaat.

Begrip

Zelf gaf ProRail woensdag ook aan de frustratie van treinreizigers over de vertragingen rond Schiphol te begrijpen. Woensdagochtend zorgde een storing in het beveiligingssysteem van een wissel ervoor dat er geen treinen konden rijden. De precieze oorzaak daarvan is niet duidelijk. “Incidenten komen helaas voor op het spoor, er gaat wel eens wat stuk”, aldus de NS over de verstoringen. “Daar is ook hier sprake van. Het is vooral heel vervelend dat reizigers daar overlast van hebben.”

De woordvoerster zegt geen uitspraken te kunnen doen over hoeveel reizigers compensatie hebben aangevraagd bij de NS door de verstoringen van de afgelopen tijd. Volgens haar worden dergelijke cijfers in principe pas bekendgemaakt in de jaarcijfers van de NS.

Lees ook:

Auteur: ANP

2 reacties op “NS baalt van vertraging bovenop hinder door werkzaamheden Schiphol”

Patrick EHV|22.03.24|09:41

Oplossing is ZBO, waar technische mensen aan het roer staan, want ProRail is eigenlijk een technische dienst van het spoor. Minder directeuren (de vrees van de directie) en meer zelfsturende teams,

Schiphol moet hier leiderschap kunnen tonen door het versnellen van de aansluiting op de metro, waardoor reizigers niet volledig afhankelijk zijn van ProRail. Dit zal ook helpen aan mobiliteit en milieu (geluidshinder wegverkeer, fijnstof) rond de luchthaven.

Patrick EHV|22.03.24|09:39

ProRail is een ‘single point of failure’ en weet dat het Nederlandse spoor totaal afhankelijk is van hen. En ipv dit structureel aan te pakken, blijven ze inzetten op pappen en nathouden, en lijken ze vol te houden in ‘self serving’ gedrag door vast te houden aan hun bonus en behoud van topzware organisatie. En gebruik te maken van PR: bij veel negatieve publiciteit sturen ze weer een bericht de wereld in dat ze ergens weer een Onbewaakte Overweg hebben gesloten.