Derde elektrische pont in de vaart op Noordzeekanaal

Met de doop en daarna de ingebruikname van de NZK Pont 102 eerder deze week heeft GVB nu een derde elektrisch schip op het Noordzeekanaal. Het schip vaart op de Hem-verbinding tussen Amsterdam en Zaandam.  Hiermee zijn alle drie de Noordzeekanaalverbindingen van vervoerder GVB nu volledig elektrisch.

Directeur Operatie Ramon Rippens van GVB noemt de komst van het veer een mijlpaal. “We zijn over de helft met drie elektrische veerpoten, want we krijgen er in totaal vijf. Van de vijf worden er drie ingezet voor de exploitatie en twee als reserve voor exploitatie en onderhoud.”

Geruisloos

De elektrische veren worden volgens hem erg gewaardeerd door de reizigers.  “Ze vinden het heel fijn om met deze schepen een oversteek te maken, omdat de schepen amper geluid maken. Ze gaan bijna geruisloos door het water. Ook het feit dat we het dek flexibel kunnen indelen al naar gelang er meer fietsers of auto’s zijn, vind men prettig.”

Jaarlijks steken zo’n 350.000 passagiers het Noordzeekanaal over met een van de GVB-ponten. Eerder gingen ook al de NZK 100 en NZK 101 in de vaart. De ponten bedienen samen drie verbindingen vanuit Amsterdam: die met Zaandam, Velsen en Buitenhuizen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.