Veerpont de AA over het Amsterdam Rijnkanaal.© S.J. de Waard / CC-BY-SA-4.0 (via Wikimedia Commons)
Kamervragen

Petitie om 130 jaar oude veerpont Amsterdam-Rijnkanaal te behouden

Kamervragen en een veel ondertekende petitie: bewoners, actievoerders en raadsleden proberen alles om Rijkswaterstaat te overtuigen de veerpont op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nieuwer ter Aa te behouden. Rijkswaterstaat maakte bekend dat de pont tussen Breukelen en Nieuwer ter Aa per 1 augustus stopt om veiligheidsredenen.

Actiecomité ‘Laat ons niet zwemmen’, Fietsersbond, Fietsplatform, Te Voet, Vrienden van de Voetveren en Wandelnet zijn een petitie gestart tegen de opheffing van de pont. De petitie is inmiddels al ruim 5700 keer ondertekend.

In de petitie stellen de partijen dat het opheffen van de veerpont zal leiden tot veel langere wandel- en fietsroutes. Ook worden verkeersgebruikers die niet met een auto reizen enorm benadeeld. In de petitie schrijven ze dat “er voor recreatieve wandelaars en fietsers met de veerpont een heel belangrijke schakel uit het routenetwerk verdwijnt.”

Kamervragen

In februari maakte burgermeester Ap Reinders van gemeente Stichtse Vecht zich al hard voor de blijven van de veerpont. Naar aanleiding van zijn oproep stelde PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop vragen in de Tweede Kamer.


In een reactie op de kamervragen laat minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers weten dat de veerpont per 1 augustus stopt omwille van de veiligheid. Harbers schrijft dat de veerpont een groot aanvaarrisico heeft door de steeds meer grote schepen op het Amsterdams-Rijnkanaal. In 2010 is het pontje bijvoorbeeld al een keer aangevaren met een dodelijk slachtoffer als gevolg.

Niet alleen het aanvaarrisico is een probleem, maar ook de golven die de grote schepen veroorzaken zijn gevaarlijk. “De grotere schepen veroorzaken meer waterbeweging waardoor de veerpont dusdanig beweegt dat letsel kan ontstaan bij vallende passagiers”, schrijft Harbers.

Alternatief voor veerpont

De petitie van de actievoerende partijen stelt dat de veerpont veilig genoeg is om te blijven varen. Mocht de pont verdwijnen dan moeten fietsers en wandelaars een omweg nemen langs een drukke weg. Wat volgens de actievoerders een stuk onveiliger is dan de veerpont.

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie blijkt dat 276 personen per werkdag gebruik maken van de veerpont. Deze zouden gemiddeld 3,4 kilometer moeten omfietsen. “Een enkele reis duurt daarmee tussen de 6-10,5 minuten langer”, schrijft Harbers.

Het onderzoek stelt dat de alternatieve routes helemaal niet onveilig zijn, zoals de actievoerders beweren. “De alternatieve routes zijn veilig en leveren slechts beperkte hinder op”.

De gemeente Stichtse Vecht ziet nog een ander alternatief: een fietsbrug over het kanaal. De provincie Utrecht steunt de komst van de fietsbrug en gaat samen met de gemeente in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.