diensten van 13,5 uur

‘Werknemers Blue Amigo verdrinken in werkdruk’

Fietsers gaan de Blue Amigo op in Tiel. Foto: ANP

Personeel van waterbusmaatschappij Blue Amigo ervaart een enorme werkdruk. In het cao-akkoord van vorige maand zijn afspraken gemaakt over de overvolle werkroosters, maar van die afspraken blijkt volgens FNV niets terecht te komen.

“De werkdruk is gigantisch omhoog gegaan sinds 1 januari”, zegt FNV bestuurslid Marijn van der Gaag. Vervoerder Blue Amigo verzorgt sinds dit jaar het personenvervoer over het water in de Drechtsteden en Rotterdam.

De onderhandelingen voor een nieuwe cao waren bijna op de klippen gelopen. “We hebben een staking op het laatste moment voorkomen.” In het cao-akkoord is afgesproken dat Blue Amigo minder gaat varen als een personeelstekort zich voordoet. “Als je een personeelstekort hebt, kun je een aantal lijnen gewoonweg niet rijden. Blue Amigo heeft gezegd dat ze gaan afschalen, ritten schrappen en daarmee lange diensten eruit halen.”

“Dat is blijkbaar niet gebeurd en daar hebben we wel een afspraak over gemaakt in de cao. Daar zijn we pissig over”, zegt Van der Gaag.

“Wij herkennen ons niet totaal niet in dit beeld”, zegt een woordvoerder van Blue Amigo. “Wij zijn in afwachting van een onafhankelijk onderzoek. We reageren uitgebreid na het onderzoek, maar we nemen de werkdruk zeker serieus. Dat valt ook te zien in onze aangepaste dienstregeling. We schalen wel degelijk af. Ook zijn we constant in gesprek met werknemers over de werkdruk.”

Onafhankelijk onderzoek

Een onafhankelijke partij doet nu onderzoek naar de verhalen van werknemers over de slechte werkomstandigheden. Werknemers geven tegenover het AD aan dat ze ‘geen tijd hebben om naar het toilet te gaan’ en ‘zondagsdiensten draaien van 13,5 uur’. Donderdag 18 augustus gaat FNV het gesprek aan met Blue Amigo over de barre omstandigheden.

FNV wil garanties en nieuwe afspraken maken met de waterbusvervoerder. “Wij willen inzicht in de onderbezetting en wij willen afspraken maken over met hoeveel mensen de lijnen gereden kunnen worden. Dat is voor ons belangrijk”, zegt Van der Gaag.

“Ik weet dat mensen heel veel dagen hebben gewerkt en ik weet ook dat de rest van het personeel zegt dat ze helemaal kapot zijn door de zware onderbezetting die er is. Afspraken zijn de enige manier om de gezondheid van de werknemers te waarborgen.”

Boetes

Blue Amigo heeft ritten in de dienstregeling geschrapt als gevolg van het dringende personeelstekort. “Na het cao-akkoord heeft Blue Amigo afgeschaald, maar blijkbaar laten ze nu toch mensen allerlei lange diensten draaien”, vertelt Van der Gaag. “Dat betekent dat er een fors probleem ligt en de afspraken niet worden nageleefd.”

De provincie Zuid-Holland onderzoekt momenteel of ze boetes kunnen opleggen bij rituitval. “Rituitval door personeelstekorten is volgens onze concessievoorwaarden verwijtbare rituitval”, schrijft gedeputeerde Frederik Zevenbergen in een brief aan de provincie. “We hebben als provincie de mogelijkheid om rituitval te korten op de exploitatiesubsidie. Hiernaast kunnen we bij overmatige uitval een boete opleggen. Ik bestudeer beide mogelijkheden en zal de voor- en nadelen van het inzetten van deze instrumenten afwegen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.