Rozenburg

Gratis veerdienst als alternatief voor kapotte Calandbrug

Veerpont Francisca vaart over het Calandkanaal. ProRail/ Stefan Verkerk.

De eerste reizigers werden maandag om zes uur ’s ochtends met een zakje kruidnoten verwelkomd op veerpont Fransisca bij de Calandbrug. De veerpont vaart tijdelijk over het kanaal, omdat de Rozenburgers geen gebruik meer kunnen maken van de defecte Calandbrug. De pont vaart aantal keer per uur op en neer en kan per keer 30 reizigers meenemen. 

Het autoverkeer kon probleemloos omrijden via de Thomassentunnel, maar voor fietsers en voetgangers was geen goed alternatief beschikbaar. Om de reizigers tegemoet te komen werden de buskosten vergoed met een maximum van zes euro per dag. De compensatieregeling is voor iedereen die met de bus van Rozenburg richting Brielle reist en/of terug. ProRail onderzoekt of de compensatieregeling blijft met de komst van de gratis veerpont.

De Calandbrug is een stalen hefbrug over het Calandkanaal in Rotterdam en werd voor het defect gebruikt door automobilisten, voetgangers en fietsers. De brug bij Rozenburg staat sinds 10 mei 2022 open. In twee torens van de brug zijn de lagers van het omloopwiel kapotgedraaid, waardoor de brug niet meer kan worden bediend. Er wordt prioriteit gegeven aan de scheepvaart en daarom staat de brug nu permanent open. De brug wordt wel gerepareerd en zou rond de kerst weer in bedrijf moeten komen.

De eerste reizigers van de veerpont ontvangen een zakje kruidnoten. Foto: ProRail/ Stefan Verkerk

Veerpont

Toen bekend werd dat de herstelwerkzaamheden aan de Calandbrug tot en met Kerstmis zou gaan duren, heeft ProRail gekeken of het mogelijk was om een pont te laten varen. In nauwe samenwerking met onder meer Rijkswaterstaat en de gemeente Rotterdam is het gelukt om de veerdienst aan te bieden.

Dat was nog lastig, omdat de kade behoorlijk steil is en er zeer grote vrachtschepen door het kanaal varen. Bovendien moest de Fransisca uit Schotland komen.

De eigenaar van de veerpont Francisca, die bijna zes jaar in Schotland heeft gevaren, is Elburger Scheepsbemiddeling (EBS). Het schip, dat al eerder in Nederland is ingezet, werd eerst vanuit de Schotse havenstad Inverness naar de Rotterdamse haven getransporteerd.

De pont vaart tussen de oostzijde van het Calandkanaal vanaf de Noordzeeweg en aan de westzijde vanaf de Neckarweg. Langzaam verkeer, zoals voetgangers, brommerrijders en fietsers, kunnen hier gebruik van maken. Het meevaren kan elke dag tussen 6.00 en 9.00 uur en het gebruik van de veerpont is kosteloos.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.