Donderdag & vrijdag

Landelijke staking streekvervoer na mislukt cao-overleg

FNV-leden staken op de landelijke stakingsdag in Den Haag.Foto: ProMedia/Sander van Vliet

Duizenden buschauffeurs, machinisten en conducteurs in het streekvervoer leggen donderdag en vrijdag het werk neer. Dat meldt vakbond FNV na een cao-overleg waarin de bonden en werkgevers niet tot een akkoord konden komen. De werkgevers bieden een loonsverhoging van 8 procent, inclusief andere maatregelen staat het gelijk aan een verbetering van de arbeidsvoorwaarden van 11 procent. Werknemers onder de cao Streekvervoer sluiten aan bij de al eerder geplande staking van werknemers die vallen onder de cao Multimodaal.

De staking houdt in dat er donderdag en vrijdag vrijwel geen bussen of regionale treinen zullen rijden van andere maatschappijen dan de NS. Alleen in NS-treinen en in het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt dan niet gestaakt, want dat personeel heeft eigen cao’s. Onder de cao streekvervoer vallen 13.000 medewerkers en duizenden daarvan zijn lid van de bond.

“We hebben er echt alles aan gedaan om een cao te sluiten”, zegt Fred Kagie van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). “We gunnen elke medewerker zo snel mogelijk de 8 procent loonsverhoging, het generatiepact en een verbetering van de andere arbeidsvoorwaarden. We hopen dat de vakorganisaties daar weer snel met ons over willen praten.”

Bovengemiddeld loonbod

Naast loon hebben de werkgevers en de vakbonden verder gepraat over een generatiepact. Hier was nagenoeg overeenstemming over bereikt. Dit is een regeling waar medewerkers in het streekvervoer gebruik van kunnen maken vanaf 63 jaar, waarbij een medewerker 60 procent werkt, 80 procent betaald krijgt en 100 procent pensioen opbouwt. Werkgevers hebben voorgesteld om de kosten van deze regeling volledig te dragen. Het generatiepact is een belangrijke maatregel in het kader van duurzame inzetbaarheid en de verlaging van de werkdruk.

“We hebben een bovengemiddeld hoog loonbod gedaan. Ook als je kijkt naar de ontwikkelingen van cao lonen de afgelopen periode en wat er in de vervoersector gebeurt. Ons bod van 8 procent voor 2023 is méér dan gemiddeld in Nederland. Het is niet verantwoord om de kosten bij bedrijven nog hoger op te laten lopen. Dan komt de continuïteit van het openbaar vervoer in gevaar. De reizigersaantallen zijn sinds corona nog niet op het oude niveau en dit jaar krijgen we nauwelijks nog steun van de overheid.”

CNV stuurt ultimatum

Vakbond CNV doet waarschijnlijk niet direct mee aan de staking. De vakbond stuurt namelijk eerst nog een ultimatum naar de werkgevers. “We zullen de werkgevers eerst formeel nog een ultimatum stellen met al onze eisen”, zegt Hanane Chikhi van CNV Vakmensen. “Als ze daaraan niet willen voldoen, gaan we vanaf dat moment onze leden oproepen om in actie te komen en gaan we samen met FNV acties organiseren.”

FNV-bestuurder Marijn van der Gaag zegt dat de partijen simpelweg in een impasse terechtkwamen over onder meer die loonsverhoging, de duur van een nieuwe cao en maatregelen om de werkdruk in het streekvervoer te verlagen.

“Het was de allerlaatste poging om eruit te komen. Het is bijzonder spijtig dat dit niet is gelukt”, zegt Chikhi over de mislukte onderhandelingen van afgelopen nacht.

Cao Multimodaal

Leden van de andere cao in het regionale openbaar vervoer (cao Multimodaal) staken donderdag en vrijdag ook. Die cao telt ongeveer 1.300 leden, waarvan een derde buschauffeurs is en twee derde op de trein werkt als conducteur of machinist. De werknemers werken in deze cao voor Qbuzz, Arriva en Keolis. Allemaal vervoerders die zowel treinen als bussen exploiteren in Nederland. De stakers in deze cao eisen onder andere een loonsverhoging van 10 procent.

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: ANP

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.