Jan Zaaijer, oud-directeur BBA

“Verkoop Veolia kan tot meer concurrentie leiden”


Het is een goede ontwikkeling dat Veolia Transport Nederland in de verkoop gaat. Dit kan tot meer concurrentie leiden, omdat Veolia en Connexxion nu nog onder dezelfde eigenaar vallen. Dat zegt oud-directeur Jan Zaaijer van Veolia Transport. Het Franse moederbedrijf Veolia Transdev maakte onlangs bekend haar Nederlandse tak in de verkoop te zetten. 



Als Veolia door bestaande vervoersbedrijven wordt gekocht, kan de concurrentie echter ook afnemen. Onderzoeker Wijnand Veeneman: “De verkoop van Veolia is bepalend voor welke kant het met de concurrentie opgaat. Als Veolia in plaats van een zuster van Connexxion een zusterbedrijf van Arriva wordt, verandert er de facto niet zoveel. Als het opgaat in Arriva, dan weer wel.” Veeneman is onderzoeker Openbaar Vervoer aan de TU Delft.

Concurrentie

2012 was een turbulent jaar voor het openbaar vervoer in Nederland. In Rotterdam en Den Haag werd het busvervoer voor het eerst openbaar aanbesteed. De verplichting voor het openbaar aanbesteden werd daarna afgezwakt doordat er een wet werd aangenomen die het mogelijk maakt voor grote steden om het openbaar vervoer aan een gemeentelijk vervoersbedrijf te verlenen, zonder dat daarvoor een aanbesteding nodig is.

Zaaijer, die ook bestuurslid van KNV is, verwacht dat ook de grote steden uiteindelijk weer zullen kiezen voor aanbesteden. “Op de korte termijn willen de steden de markt beschermen tegen concurrentie. Op lange termijn houden ze dat niet vol. Het openbaar vervoer in eigen beheer houden, is flink wat duurder dan aanbesteden. Daarom verwacht ik dat de grote steden uiteindelijk het openbaar vervoer weer gaan aanbesteden.”

Regelgeving

Veeneman: “Tot nu toe is er alleen in Amsterdam besloten om niet aan te besteden, maar Amsterdam neemt wel eenderde van het stad- en streekvervoer in beslag.”

Ingewikkelde regelgeving zou ons land bovendien minder aantrekkelijk maken voor buitenlandse vervoerders. Veeneman: “Zij willen bijvoorbeeld graag zelf de tarieven vaststellen en kaartjes verkopen. Dat kan niet op de manier waarop we het in Nederland met de OV-chipkaart hebben geregeld.” De provincies en gemeentes bepalen nu samen met de vervoerders de tarieven.

Volgens Zaaijer kan vervoerder HTM de komende jaren nog voor verandering zorgen in het openbaar vervoer-landschap in Nederland. “Mogelijk zal HTM de open markt nog gaan betreden. Dat kan omdat het een zelfstandig bedrijf is.”

Stadsregio

Zaaijer: “Alleen als je als stadsregio politiek direct verantwoordelijk bent voor een bedrijf, kun je de aanbesteding ontwijken. Ik ben benieuwd wat de de gemeente Den Haag de komende jaren gaat doen.”

Marieke van Gompel

Lees ook: Veolia-directeur: verkoop vanwege schulden moederbedrijf

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

“Verkoop Veolia kan tot meer concurrentie leiden” | OVPro.nl
Jan Zaaijer, oud-directeur BBA

“Verkoop Veolia kan tot meer concurrentie leiden”


Het is een goede ontwikkeling dat Veolia Transport Nederland in de verkoop gaat. Dit kan tot meer concurrentie leiden, omdat Veolia en Connexxion nu nog onder dezelfde eigenaar vallen. Dat zegt oud-directeur Jan Zaaijer van Veolia Transport. Het Franse moederbedrijf Veolia Transdev maakte onlangs bekend haar Nederlandse tak in de verkoop te zetten. 



Als Veolia door bestaande vervoersbedrijven wordt gekocht, kan de concurrentie echter ook afnemen. Onderzoeker Wijnand Veeneman: “De verkoop van Veolia is bepalend voor welke kant het met de concurrentie opgaat. Als Veolia in plaats van een zuster van Connexxion een zusterbedrijf van Arriva wordt, verandert er de facto niet zoveel. Als het opgaat in Arriva, dan weer wel.” Veeneman is onderzoeker Openbaar Vervoer aan de TU Delft.

Concurrentie

2012 was een turbulent jaar voor het openbaar vervoer in Nederland. In Rotterdam en Den Haag werd het busvervoer voor het eerst openbaar aanbesteed. De verplichting voor het openbaar aanbesteden werd daarna afgezwakt doordat er een wet werd aangenomen die het mogelijk maakt voor grote steden om het openbaar vervoer aan een gemeentelijk vervoersbedrijf te verlenen, zonder dat daarvoor een aanbesteding nodig is.

Zaaijer, die ook bestuurslid van KNV is, verwacht dat ook de grote steden uiteindelijk weer zullen kiezen voor aanbesteden. “Op de korte termijn willen de steden de markt beschermen tegen concurrentie. Op lange termijn houden ze dat niet vol. Het openbaar vervoer in eigen beheer houden, is flink wat duurder dan aanbesteden. Daarom verwacht ik dat de grote steden uiteindelijk het openbaar vervoer weer gaan aanbesteden.”

Regelgeving

Veeneman: “Tot nu toe is er alleen in Amsterdam besloten om niet aan te besteden, maar Amsterdam neemt wel eenderde van het stad- en streekvervoer in beslag.”

Ingewikkelde regelgeving zou ons land bovendien minder aantrekkelijk maken voor buitenlandse vervoerders. Veeneman: “Zij willen bijvoorbeeld graag zelf de tarieven vaststellen en kaartjes verkopen. Dat kan niet op de manier waarop we het in Nederland met de OV-chipkaart hebben geregeld.” De provincies en gemeentes bepalen nu samen met de vervoerders de tarieven.

Volgens Zaaijer kan vervoerder HTM de komende jaren nog voor verandering zorgen in het openbaar vervoer-landschap in Nederland. “Mogelijk zal HTM de open markt nog gaan betreden. Dat kan omdat het een zelfstandig bedrijf is.”

Stadsregio

Zaaijer: “Alleen als je als stadsregio politiek direct verantwoordelijk bent voor een bedrijf, kun je de aanbesteding ontwijken. Ik ben benieuwd wat de de gemeente Den Haag de komende jaren gaat doen.”

Marieke van Gompel

Lees ook: Veolia-directeur: verkoop vanwege schulden moederbedrijf

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.