Bus Connexxion

Rijk verkocht aandelen Connexxion voor twee keer de marktwaarde

De Nederlandse staat heeft in januari van dit jaar de resterende aandelen van Connexxion voor twee keer de marktwaarde verkocht aan Trandev. De overheid kreeg 132 miljoen euro voor de resterende 33,3 procent van de aandelen in het vervoersbedrijf. De werkelijke waarde was ongeveer 66 miljoen euro. Dat meldt OV-Magazine. Het blad baseert zich op cijfers van Bank Nederlandse Gemeenten (BNG).

Vanwege het verlies van concessies en de sterk verslechterde vooruitzichten voor Connexxion boekte BNG op zijn deel in het vervoersbedrijf in 2012 maar liefst 40 procent af, van 54 naar 33 miljoen euro. De verwachtingen die BNG in 2007 had over de liberalisering van de OV-markt zijn in de praktijk niet uitgekomen, zo valt te lezen in het jaarverslag.

Waardeverlies

Connexxion-bestuursvoorzitter Hubert Guyot bevestigt het verlies aan waarde van zijn bedrijf en de te hoge koopprijs. “De Staat heeft heel goede zaken gedaan.”

 Guyot betreurt het verlies van concessies die voor een deel fors verlies opleverden. “We schrijven niet meer in op concessies met verlieslatende biedingen.” 
Volgens de bestuursvoorzitter is het wachten op het eerste faillissement van een vervoerder. “Dan pas kan de Nederlandse markt volwassen worden.”

In 2007 verkocht de Nederlandse overheid voor 244 miljoen euro tweederde deel van Connexxion aan de Transdev BNG Connexxion Holding, een joint-venture waarin BNG een belang van 25 procent heeft. Toen werd ook de afspraak gemaakt dat de resterende deel uiterlijk vijf jaar later zou worden verkocht.

Putoptie

Het ministerie van Financiën wist te bedingen dat Transdev na een periode van vijf jaar het resterende aandelenpakket kon opkopen tegen een minimumprijs. Deze zogeheten putoptie gold tot maart 2013. Het resterende staatsbelang van Connexxion werd in januari van dit jaar verkocht.

Guyot vindt het logisch dat Connexxion in 2007 veel hoger werd gewaardeerd dan het nu waard is. “Toen waren we nog in de verwachting dat het openbaar vervoer in de vier grote steden zou worden aanbesteed. Dat is door een onbegrijpelijk besluit van de politiek van de baan.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.