‘Loslaten betalen per kilometer onaanvaardbaar’

Het loslaten van betalen per kilometer met de OV-chipkaart is volstrekt onaanvaardbaar. Betalen per kilometer is juist de pijler waar het systeem rust. Dat zegt Maatschappij Voor Beter OV. De reizigersorganisatie reageert daarmee op de uitspraken van directeur Manu Lageirse van Veolia die stelt dat het achteraf afrekenen op basis van de gereisde kilometers met de OV-chipkaart er juist voor heeft gezorgd dat het reizen met het openbaar vervoer duurder is geworden.

Eerlijk afrekenen was volgens Maatschappij Voor Beter OV ruim tien jaar geleden het voornaamste argument om de reizigers en hun vertegenwoordigers over de streep te trekken. “Het zonesysteem was destijds veel te grofmazig. Per kilometer afrekenen was eerlijk”, zo werd beargumenteerd.

Afrekening tarieven

Lageirse vergelijkt in een column de Nederlandse situatie met die in het buitenland. De oorzaak van de problemen met de OV-chipkaart zitten volgens de directeur “veel minder in de overstap van de papieren naar elektronische drager, maar in de fundamentele keuze voor hoe tarieven afgerekend worden”.

Maatschappij Voor Beter OV: “Als afrekenen per kilometer slecht is voor de reiziger dan betekent dat, samen met de enorme kosten van het systeem, het onontkoombaar is dat de OV-chipkaart nu eindelijk eens moet worden afgeschaft. Liever een extra bus dan een peperduur betaalsysteem waar geen reiziger dan wat mee opschiet”, aldus de reizigersorganisatie.

Bezetting openbaarvervoer

“De vraag of een passagier in een volle of lege bus wordt vervoerd, is voor de vervoerder wellicht van bedrijfseconomisch belang, maar niet voor de reiziger. Die wil van A naar B worden vervoerd en zaken als gemiddelde reizigersdichtheid of bezetting per voertuig zijn voor de reiziger tarieftechnisch niet van belang. Dichtheid van een vervoergebied en bezetting van voertuigen worden door de vervoerders meegenomen in hun inschrijving op concessies en wellicht ook in tariefafspraken met de opdrachtverlener”, aldus de reizigersorganisatie.

Lees ook:

Hoge reiskosten door afrekenen achteraf met OV-chipkaart

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “‘Loslaten betalen per kilometer onaanvaardbaar’”

Paul Lamote|14.08.13|11:53

@Evert Bouws
Er is bewust voor gekozen om de reiziger laten betalen voor omritten om zo de vervoerders en bestuurders onder druk te zetten om overbodige omritten te schrappen. Op zich is dat geen slechte zaak, omdat sommige regio’s absurd korte afstanden tot de halte (soms zelf maximiaal 350 meter) als norm hanteren.

Evert Bouws|14.08.13|00:36

Afrekenen per kilometer is in stads- en streekvervoer een systeem, dat voor de meeste reizigers ongunstig uitpakt. Lageirse noemt al de extra kosten van het systeem, omdat er veel te gedetailleerd moet worden gewerkt. Maar voor de individuele reiziger is het ook niet acceptabel, dat die moet betalen voor omwegen waar die reiziger niet om gevraagd heeft. Toch zijn die omwegen vaak onvermijdelijk, omdat anders de loopafstanden naar de bus- of tramhalte te groot worden.

Paul Lamote|08.08.13|16:07

Het afrekenen per kilometer gebeurt toch al niet meer door alle abonnementen in de vorm van reisproducten. Dus een beetje mosterd na de maaltijd discussie.