Abellio, trein

NS schrijft met Abellio in op Limburgse OV-concessie

Treinvervoerder NS schrijft niet zelf maar met dochterbedrijf Abellio in op de aanbesteding van de OV-concessie in Limburg. De concessie in Limburg gaat zowel over het bus- als treinvervoer in de provincie en geldt voor de periode van 2016 tot 2030.

Abellio is op dit moment met name in het buitenland actief zoals in Engeland en Duitsland. De afgelopen weken ontstond er onduidelijkheid of NS wel mag meedingen naar het Limburgse vervoer, die eind dit jaar gegund zijn, zo meldt de Limburger.

Concurrenten

Aanleiding waren de plannen van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu, die wil dat de NS zich op lange termijn op het zogenoemde hoofdrailnet richt, en niet op regionale stoptreinen die ook door private vervoerders uitgevoerd zou kunnen worden. Voor Limburg maakt ze echter een uitzondering, omdat de stoptreinen hier het spoor met NS-intercity’s zullen delen.

Dit leidde tot teleurstelling van concurrenten als Veolia, Arriva en Syntus, die de NS liever uitgesloten zien. De NS heeft als monopolist op het hoofdrailnet zoveel voordelen dat de aanbesteding oneerlijk wordt, vinden zij.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “NS schrijft met Abellio in op Limburgse OV-concessie”

Nico Verdonk|01.05.14|13:32

——

Eduard de Jong|05.05.14|13:44

NS, lees Abellio, heeft de concessie voor Gouda-Alphen ook al binnengehengeld. Op dat traject delen de stoptreinen het spoor niet met Intercity’s. Kortom: NS richt zich op het hoofdrailnet, Abellio pakt de regionale lijnen. Einde verhaal voor concurrenten en private vervoerders.

Ronald van Onselen|06.05.14|12:12

De uitspraak van de stas Mansvelt over het concentreren op het hoofdnet blijft een wassen neus als Abellio dit wel mag nu NS de aandelen heeft. Stas Mansvelt blijft gewoon ideologisch de op bijna alle fronten falende NS door dik en dun steunen tkv veel staatsgeld.De aanbestedingen in ov-land inclusief regionale bedrijven zijn te vaak te veel ingesnoerd en subtiel voorgekookt en daarmee kansloos.

Marco van Uden|06.05.14|12:22

NS zou niet mee mogen doen, maar DB (=Arriva) en SNCF (=Syntus) wel? In Duitsland mag DB ook overal meedoen (o.a. als concurrent van Abellio) en in Frankrijk wordt zelfs helemaal niets aanbesteed en krijgt SNCF gewoon alles.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.