Slechtziende, blinde, perron, station

Blinden en slechtzienden kunnen vanaf oktober reizen op rekening

Blinden en slechtzienden kunnen rond 1 oktober in het openbaar vervoer gebruik maken van Reizen op Rekening via het NS-Business Card-platform. Dat betekent dat zij kunnen reizen met trein, tram, bus en metro zonder dat er saldo op hun kaart staat. Het betalen gebeurt achteraf, nadat deze reizigers eerst fouten bij het in- en uitchecken hebben kunnen corrigeren. Het besluit voor de invoering van Reizen op Rekening voor deze doelgroep is definitief genomen door het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).

Het is de eerste landelijke introductie van Reizen op Rekening voor consumenten, al is het nog wel alleen voor blinden en slechtzienden. De OV-sector is op dit moment bezig met reizen op rekening mogelijk te maken voor alle reizigers, maar het kan nog wel een paar jaar duren voor dit helemaal is gerealiseerd.

Oplossing

Ingeborg van der Pijl van de Oogvereniging is blij dat er nu een oplossing komt. “Blinden en slechtzienden kunnen nu eindelijk ook onbekommerd met het stads- en streekvervoer reizen. Voor het spoor was er al een alternatief in de vorm van OV-chip Plus, waarbij je je reis van tevoren via de telefoon doorgaf. Maar dit werkt niet voor bus, tram en metro. Daarom moest er een andere oplossing komen in de vorm van Reizen op Rekening. De vervoerders hebben hiermee laten zien dat ze deze groep serieus nemen en dat ze iets willen doen aan deze problematiek.”

“Het mooie van deze oplossing is dat blinden en slechtzienden zich geen zorgen hoeven te maken over de fouten die ze maken. Die worden zoveel mogelijk hersteld. Ik denk dat dit voor velen drempelverlagend werkt. Veel blinden en slechtzienden vinden het moeilijk om saldo te laden. Zo krijgen mensen meer controle over wat ze betalen”, aldus Van der Pijl.

Ontwikkeling

Volgens Van der Pijl dienen er echter nog vervolgstappen te worden gemaakt in de ontwikkeling van het OV-chipsysteem. “Het basisprobleem is dat er een OV-chipsysteem is uitgerold wat niet toegankelijk is. Uiteindelijk moet de situatie zo zijn dat wij bij OV-chippaaltjes net als anderen weten wat er gebeurt. Dat het bijvoorbeeld uitgesproken wordt óf dat we het via een appje te weten komt. Ook zou het in de toekomst niet langer meer nodig moeten zijn om een paaltje te zoeken. Voor goed ziende mensen is het systeem al niet makkelijk, laat staan voor blinden- en slechtzienden.”

De zoektocht naar een passend reisproduct voor blinden- en slechtzienden duurt al 2,5 jaar. De komst van de speciale OV-kaart voor blinden en slechtzienden is mede te danken aan de inspanningen van directeur Auke Huisman van Humanis Consulting Group. Huisman ontwikkelde eerder in opdracht van NS de NS-Business Card. Huisman adviseerde politieke partijen over een passende oplossing voor blinden en slechtzienden. Dit leidde begin dit jaar tot een motie van Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie waarmee werd verzocht om Reizen op Rekening voor deze doelgroep te introduceren. Deze motie werd in april aangenomen.

Onderzoek

Staatssecretaris Wilma Mansveld stelde in eerste instantie nog dat het Reizen op Rekening voor deze doelgroep op korte termijn technisch niet mogelijk zou zijn. Onder druk van de Tweede Kamer gaf zij daarna het NOVB de opdracht om de verschillende oplossingen voor een mobiliteitskaart voor deze doelgroep in kaart te brengen. Dit onderzoek, dat onder leiding van Huisman werd uitgevoerd, wees uit dat het NS-Business Card-platform hiervoor het meest geschikt is.

Visueel gehandicapten hebben onder meer problemen met het in- en uitchecken omdat het voor hun niet duidelijk is of het geluid dat je hoort zodra je in- of uitcheckt van hun kaart afkomstig is of van een andere reiziger. Ook het reizen met meerdere vervoerders, en het vinden van de verschillende OV-chippaaltjes, is voor hen problematisch. Dit heeft als gevolg dat zij onbedoelde boetes krijgen als zij niet of onjuist hebben in- of uitgecheckt.

Fouten corrigeren

Naast de telefonische ondersteuning vanuit een centrale helpdesk, kan de blinde of slechtziende reiziger dezelfde functionaliteiten gebruiken als een reguliere NS-Business Card-houder. Zo is het mogelijk om een taxi te bestellen of een auto te huren (waar bijvoorbeeld een begeleider in kan rijden). Ook biedt het platform de functionaliteit om een tweede kaart bij te bestellen, bijvoorbeeld voor een begeleider.

Huisman: “De extra service voor de blinden- en slechtzienden is dat de boetes voor vergeten in- of uit te checken eraf gehaald worden door de centrale contactpersoon. Nog voordat de rekening is gestuurd, kunnen ze dat corrigeren via een landelijke helpdesk die speciaal voor deze doelgroep wordt ingericht. Deze extra service zorgt er mede voor dat een deel van de angst voor het reizen voor deze doelgroep wordt weggehaald.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.