connexxion, leerlingenvervoer, taxibus

Nieuwe stadsdienst met vrijwillige buschauffeurs van start in Meppel

In Meppel is maandag een proef begonnen waarbij zowel vrijwillige als professionele chauffeurs rijden op de stadsdienst. Het OV-bureau Groningen-Drenthe stopte vanwege bezuinigingen met de reguliere dienstregeling voor de stadsbus in Meppel. Door de ontwikkeling van nieuwe Stadsbus Meppel kan de stadsdienst echter wel blijven bestaan. Deze oplossing betreft een samenvoeging van stadsvervoer en doelgroepenvervoer voor leerlingen en houders van een WMO-pas. 

De proef is een samenwerking tussen de gemeente Meppel, Connexxion, Reestmond, Leer Werk Centrum en Welzijn Mensenwerk. De proef duurt tot 2018 en kost de gemeente Meppel 110.000 euro. De bussen en brandstof worden geleverd door OV-bureau Groningen Drenthe.

Wmo-vervoer

De Stadsbus Meppel richt zich met name op gebruikers van het WMO-vervoer. “We kunnen zo de stadsdienst voor Meppel behouden en tegelijk de kosten voor het WMO-vervoer beperken”, aldus wethouder Roelof Pieter Koning.

De gemeente is erg enthousiast over het nieuwe vervoerssysteem, omdat de kosten voor het stadsvervoer zo flink beperkt worden. Tevens is dit een een combinatie van professionals en vrijwilligers, zodat werkgelegenheid behouden blijft, maar ook personen met een uitkeringsachtergrond kunnen worden ingezet.

Reizigers

De Stadsdienst Meppel is ontwikkeld omdat per 1 januari 2015 gemeenten verantwoordelijk werden voor het WMO-, leerlingen- en maatwerkvervoer. Om het gemakkelijker te maken voor WMO-pashouders om gebruik te maken van het reguliere OV, reizen er in de stadsdienst maatjes mee. Deze maatjes kunnen de reizigers helpen bij het in- en uitstappen.

Reizigers kunnen deze bus ook aanhouden als ze niet bij een halte staan en daar direct opstappen. De stadsbus is niet alleen voor WMO-reizigers, maar ook voor reguliere gebruikers van het OV. De nieuwe Stadsbus Meppel rijdt binnen 50 minuten de hele stad door en een kaartje kost maximaal 2 euro.

Lees ook: Uitgeklede stadsdienst in Meppel in plaats van opheffing

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “Nieuwe stadsdienst met vrijwillige buschauffeurs van start in Meppel”

Bernard Al|15.12.15|11:37

Hoezo blijft werkgelegenheid behouden? Elke vrijwillige chauffeur die hier stadsdienst rijdt pleegt broodroof, hoe je het ook wendt of keert.
Het is het afbreken van professioneel openbaar vervoer. Buschauffeur is een ambacht, geen vrijwilligersklusje. OV behoort door professionals te worden uitgevoerd. Ik vind dit een heel slechte ontwikkeling.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.