meetinstrument, bus, brandstof besparen

Connexxion verdeelt 1 miljoen euro onder buschauffeurs

De buschauffeurs van Connexxion hebben in 2015 4,3 miljoen liter brandstof bespaard door aanpassingen in de rijstijl. De busvervoerder keert daarom 1 miljoen euro uit aan haar 4989 chauffeurs, een kwart van het totaal bespaarde bedrag voor brandstof, om ze te belonen voor hun inspanningen. Met behulp van het programma Rij Wijzer probeert Connexxion de rijstijl van chauffeurs aan te passen om het milieu te ontlasten. 

Programmaleider André Gelens van Rij Wijzer: “Wij belonen de chauffeur voor het aanpassen van zijn rijstijl.” Het programma Rij Wijzer leert chauffeurs een nieuwe rijstijl waarmee ze brandstof besparen, maar ook wordt er in het programma ingezet op schadereductie, besparing op onderhoud en het vergroten van de vitaliteit van chauffeurs. Afhankelijk van de manier waarop de chauffeur rijdt, krijgt hij een een beloning die kan oplopen tot 500 euro. Het bedrag dat kan worden verdiend, verschilt dus per chauffeur en verschilt ook per rayon.

Brandstofverbruik

Twee jaar geleden werd een pilot met de Rij Wijzer gestart en 2015 wordt door de busvervoerder gezien als het eerste echte meetjaar om te zien of chauffeurs zuiniger rijden. Per jaar gaat er bij Connexxion 45 miljoen liter brandstof doorheen en de vervoerder wil dat met 10 procent verminderen met behulp van de Rij Wijzer. In het afgelopen jaar heeft Connexxion 8,8 procent brandstof weten te besparen.

Brandstofbesparing is niet het enige voordeel van deze aangepaste rijstijl. Zo is de CO2 uitstoot van de bussen met 3% per kilometer gedaald. Gelens: “In Zaandam is het aantal bekeuringen fors gedaald naar slechts 3 in heel 2015. Dat bewijst dat een bewustere rijstijl ook leidt tot rustiger rijden. Dan zou je misschien denken dat de bussen dan minder op tijd rijden, maar het tegendeel is waar. Ook de punctualiteit is verbeterd. Het mes snijdt dus aan meerdere kanten.”

Programma Rij Wijzer

Het Nieuwe Rijden en de module voor brandstofbesparing moeten ertoe leiden dat de buschauffeurs van Connexxion brandstof besparen en dat het rijcomfort voor de passagiers verder wordt vergroot. Bovendien kunnen de chauffeurs de ervaring die ze nu op de dieselbussen opdoen ook gebruiken op de elektrische bussen.

De cijfers voor het brandstofverbruik meet Connexxion met behulp van een kastje dat in de bussen is geplaatst, waarvan elke chauffeur kan aflezen of hij zuiniger rijdt dan voorheen. Onder meer bij het optrekken en afremmen worden er aanwijzingen over het rijgedrag naar de chauffeur gestuurd.

Lees ook: Kastje in bus meet brandstofverbruik Connexxion-chauffeurs

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.