Capacity L bij Syntus (bron: Syntus)

Syntus zet extra lange Mercedes-Benz CapaCity L in

Gepubliceerd op 12-01-2017 om 09:55

Vervoerder Syntus zet sinds deze week een 21 meter lange CapaCity L in van Mercedes-Benz, om daarmee de drukte op lijn 9 in Zwolle op te vangen. Deze gelede bus met vijf deuren is drie meter langer dan de langste bus die Syntus tot nog toe in de busvloot in Zwolle had rijden, waardoor er meer reizigers tegelijkertijd vervoerd kunnen worden. In deze bus is namelijk ruimte voor bijna 200 passagiers.  

De vervoerder in Overijssel wil de extra lange bus inzetten, vanwege de flinke toename van het aantal reizigers op deze lijn. Vooral scholieren en studenten gebruiken de bus om naar het Deltion College te reizen. In eerste instantie wordt de bus vooral in de ochtenduren ingezet, wanneer het het drukste is. De CapaCity L heeft bovendien 5 deuren en extra brede gangpaden, wat snel in- en uitstappen mogelijk maakt.

Uitbreiding

Het gaat nog om een experiment, maar Syntus overweegt in totaal 8 CapaCity L-bussen aan te schaffen. Deze zullen grotendeels worden ingezet op lijn 9, maar enkele voertuigen kunnen ingezet worden op drukke buitenlijnen. Daarover is de vervoerder nog in gesprek met de provincie. Voordat Syntus overgaat tot aanschaf, wil de vervoerder met de opdrachtgever afspreken dat de bussen meegaan in het bestek voor de nieuwe concessie.

In februari valt er een definitief besluit naar aanleiding van de proef. EvoBus stelde vorig jaar ook al een CapaCity L als demonstratievoertuig beschikbaar aan Connexxion op twee drukke buslijnen rondom Schiphol Airport. De lange bus is volgens Daimler Buses/Mercedes-Benz heel geschikt voor drukke stadslijnen, vanwege de wendbaarheid. Omdat de bus afwijkt van alle andere bussen van Syntus, heeft een groot deel van de buschauffeurs de afgelopen tijd wel korte instructie gekregen om ze te laten wennen aan het rijden in de langere bus.

Lees ook: Connexxion zet lange Mercedes-Benz Capacity L in rondom Schiphol

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.