Arriva, Den Bosch, bushalte

Arriva verhelpt hoge rituitval in Brabantse concessies

Arriva is er in één jaar in geslaagd om het aantal uitgevallen ritten en klachten in de Noord-Brabantse concessies te verbeteren naar het niveau dat ook door Veolia werd bereikt in de vorige concessie. In 2015 – het eerste jaar dat Arriva het vervoer verzorgde in de concessies Oost- en West-Brabant – stegen de rituitval en het aantal klachten fors. Zowel de provincie als Arriva rekende er al op dat het aantal klachten in 2016 zou afnemen.

Overigens werden in Zuidoost-Brabant – waar Hermes het busvervoer voor zijn rekening neemt – vorig jaar juist meer uitgevallen bussen en meer klachten geregistreerd dan in de voorgaande jaren. Het aantal klachten in Zuidoost-Brabant nam met 25 procent toe. Volgens de provincie Noord-Brabant komt dat volledig door de nieuwe concessie die in december 2016 van start ging. Dat was ook de verklaring die de provincie een jaar eerder gaf voor de verminderde prestaties van Arriva in 2015.

Klachten

Overigens nam het aantal klachten al licht toe toen Veolia nog de verantwoordelijkheid droeg voor het vervoer in West- en Oost-Brabant. Maar na de overname steeg het aantal klachten explosief. Het meeste ongemak werd veroorzaakt door uitval. Verder hield Arriva in september onvoldoende rekening met de toename van het aantal scholieren en studenten als gevolg van aanpassingen in de studiefinanciering.

Daar speelde de vervoerder in 2016 beter op in, onder andere door de hoeveelheid scholierenritten uit te breiden en meer versterkingen in te zetten. Op die manier is het aantal klachten over uitgevallen ritten vorig jaar met bijna 50 procent gedaald in Oost-Brabant en met 40 procent in West-Brabant en werd er ook minder geklaagd over de beschikbaarheid van zitplaatsen en slechte punctualiteit.

Bij Hermes is juist een tegenovergestelde trend zichtbaar, omdat het aantal klachten hier dus met een kwart toenam. Reizigers in Zuidoost-Brabant klaagden twee keer zo vaak als reizigers in de andere twee concessies over de dienstregeling en de punctualiteit. De provincie wijt die toename volledig aan de nieuwe concessie die in december startte.

Tekst loopt door onder figuur

Rituitval

Die verklaring biedt de concessieverlener ook voor de hogere rituitval in deze concessie. “Wellicht heeft dit te maken met het inregelen van de elektrische bussen die vanaf december 2016 zijn ingezet”, aldus de provincie Noord-Brabant. In december startte de Connexxion-dochter met de inzet van 43 elektrische bussen. In 2016 gaat het echter nog maar om één maand. Cijfers voor 2017 moeten uitwijzen wat het effect van de nieuwe bussen is op de prestaties van Hermes op de lange termijn.

Tekst loopt door onder figuur

In ieder geval is de provincie Noord-Brabant tevreden over de uiteindelijke cijfers die in de hele provincie zijn behaald op het gebied van rituitval. In 2016 blijft de rituitval in de drie verschillende concessies binnen de gestelde norm van 0,2 procent, waardoor de provincie afgelopen jaar geen boetes heeft hoeven uitdelen.

Reizigersgroei

De verminderde prestaties van Arriva in 2015 hebben nauwelijks effect gehad op het aantal busreizigers, want al voor het vierde jaar op rij is dit aantal gegroeid. Weliswaar gaat de groei het hardst in Zuidoost-Brabant, waar het aantal reizigers richting Eindhoven Airport, ASML, de High Tech Campus en andere onderwijsinstellingen in Eindhoven fors toeneemt, maar in de andere concessies winnen de Volans-lijnen en de Brabantliners aan populariteit, net als belangrijke doorstroomassen.

De populariteit lijkt ook te leiden tot lagere kosten voor de provincie. De kostendekkingsgraad is namelijk licht toegenomen. “Tegen 1 euro Provinciale bijdrage staat dus weer een iets hoger bedrag aan reizigersopbrengsten. Dit is een indicatie dat in 2016 de provinciale middelen in West- en Oost-Brabant effectiever zijn ingezet dan in 2015”, aldus de provincie.

Bovendien is Arriva nu opbrengstverantwoordelijk gemaakt, waardoor Arriva er zelf belang bij heeft om veel reizigers te vervoeren. In eerste instantie zorgde de aanbesteding aan Arriva voor hogere kosten voor de provincie, want de kosten per reizigerskilometer steden in 2015 naar circa 21 cent per reizigerskilometer in plaats van 16 cent in de eerdere jaren. Dit is in 2016 weer met 2 cent afgenomen. “Het OV-aanbod in 2016 is weer beter is afgestemd op de feitelijke vraag”, aldus de provincie.

Gedeputeerde

De Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat van Mobiliteit en Samenwerking zegt trots te zijn op de prestaties in Brabant. Het aantal reizigers stijgt, net als het aantal reizigerskilometers. Wel maakt hij zich zorgen om de forse stijging van het aantal incidenten. In Zuidoost-Brabant ging het met name om een toename van vandalisme, terwijl het aantal ongewapende overvallen in West- en Oost-Brabant verdriedubbelde. Van der Maat: “Al met al een goed jaar voor het OV, maar ook genoeg punten om op te pakken en verder te ontwikkelen. Ik heb er vertrouwen in dat we in de trendmonitor voor 2017 weer beter uit de bus komen.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.