Arriva test brandstof HVO als tussenstap richting zero emissie

Volvo Qliners in Groningen
Foto: Volvo

Alle bussen van Arriva in de provincie Friesland rijden tussen 1 en 14 juli op de duurzame brandstof Hydotreated Vegetable Oil (HVO). Dit doet de Friese vervoerder in het kader van de Elfwegentocht. Bij succes wil de vervoerder deze brandstof vaker gebruiken in de transitie naar volledig zero emissie vervoer.

De Elfwegentocht is een evenement dat tot doel heeft om twee weken lang het fossielvrij reizen in de provincie te bevorderen. Arriva wil daaraan bijdragen en heeft dus een afspraak gemaakt met de leverancier van HVO om in ieder geval twee weken lang op deze brandstof te kunnen rijden. Dit levert een CO2-reductie van ongeveer 80 procent op in vergelijking met het rijden op diesel.

Bredere inzet

Na de ‘proefperiode’ tijdens de Elfwegentocht, wordt binnen Arriva besproken of het mogelijk is om deze brandstof langer in te zetten en wellicht zelfs nog breder, dus in andere concessies. Helemaal zero emissie is het niet, want in de keten van well to wheel wordt nog wel wat CO2 uitgestoten. Maar Arriva doet ervaring op met milieuvriendelijke brandstoffen en kan dit gebruiken als tussenstap in de overgang naar zero emissie.

Bij een eventueel besluit om deze brandstof na de Elfwegentocht nog te gebruiken, moet de vervoerder ook rekening houden met de beschikbaarheid van deze brandstof. Nu is weliswaar met de leverancier een afspraak gemaakt over de benodigde HVO voor tweehonderd bussen in de twee weken, maar beschikbaarheid is nog een puntje. “Als we besluiten dat we hiermee door willen gaan, moeten we ook bekijken hoeveel brandstof we nodig hebben en in hoeverre dat beschikbaar is”, aldus Arriva-woordvoerster Tamara van Nuys.

HVO

De duurzame brandstof HVO kan in een dieselbus worden gebruikt zonder dat hiervoor aanpassingen nodig zijn. Bovendien heeft Arriva al ervaring opgedaan met deze brandstof, omdat vier Qliners sinds februari op HVO rijden. Het is voor nu nog even de vraag of ook bussen met een oudere motor deze brandstof aankunnen, maar in andere landen is dit gewoon goed gegaan. Dus de vervoerder heeft daar wel vertrouwen in.

Arriva benadrukt altijd zo duurzaam mogelijk te willen opereren. Daarvoor wordt gewerkt aan duurzaam gebouwenbeheer, energiezuinig rijden en rijden de huidige elektrische bussen en treinen al op groene stroom. De vervoerder probeert het aantal bussen dat rijdt op een milieuvriendelijke brandstof zoveel mogelijk te laten toenemen. Tijdens de Elfwegentocht krijgen reizigers een aantrekkelijk abonnement en na afloop van het abonnement krijgt de reiziger een vervolgaanbod met het doel hem of haar te verleiden ook langdurig het duurzame reizen met het OV in te zetten.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.