Provincie Friesland investeert bijna 8 ton in kwaliteit OV

De provincie Friesland stelt ruim 770.000 beschikbaar aan vervoerder Arriva om de kwaliteit van het Friese OV te verbeteren. Dit geld wordt onder andere gestoken in duurzamer brandstofverbruik, korting op een abonnement voor daluur-reizen en de aanpassing van roosters door onderwijsinstellingen. Dit draagt bij aan betere OV-verbindingen in de provincie en verbetert de efficiency en effectiviteit van het openbaar vervoer, meent de provincie. 

De vier projecten vinden plaats in de periode van 2019 tot 2022, waarvoor in totaal 771.000 euro beschikbaar wordt gesteld door de provincie. Die ziet aanleiding om dit geld nu al te investeren, zodat de resultaten meegenomen kunnen worden in de voorbereiding van de aanbesteding van de nieuwe busconcessie vanaf 2022.

Projecten

Het overgrote deel van het geld wordt beschikbaar gesteld voor de verbetering van de kwaliteit op lijn 315. In september 2019 verhoogt Arriva de de frequentie van buslijn 315 tussen Heereveen en Groningen van twee naar vier keer per uur tijdens de spitsuren. Dit verbetert het product voor de reiziger en de pieken worden meer gespreid.

Dit verist echter 11,88 extra dienstregelingsuren per werkdag. Bovendien is voor die uitbreiding van de dienstregeling extra materieel nodig, dat Arriva zal zoeken in het bestaande bussenvloot. De vervoerder stelt voor de verbetering 526.230 euro nodig te hebben en krijgt dat ook van de provincie.

Anders roosteren

Bovendien wordt er door de provincie een kleine ton uitgetrokken voor een financiële tegemoetkoming aan onderwijsinstellingen die hun roosters aanpassen, zodat er minder mensen tegelijkertijd in de spits reizen. Nu leveren studenten en scholieren een belangrijke bijdrage aan de drukte tijdens de spitsuren, omdat zij vaak met duizenden op hetzelfde moment op dezelfde plaats moeten zijn.

Met een financiële vergoeding willen Arriva en Friesland onderwijsinstellingen overhalen om hun roosters aan te passen. Een vergelijkbare pilot in Groningen was daarin succesvol, met in totaal per dag bijna 900 spijtsmijdingen. De proef heeft in Groningen 93.000 euro gekost en de verwachting van Arriva is dat de kosten in Friesland hiermee vergelijkbaar zijn. Daarom verleent de provincie hiervoor maximaal 93.000 euro.

Verduurzaming en reizen daluren

Verder krijgt de vervoerder een bedrag van 91.920 euro voor de verduurzaming van het Friese busvervoer en 70.150 euro om het OV-chipkaartbezit te vergroten onder reizigers die weinig met het OV reizen en het OV verder aantrekkelijk maken door een dalurenabonnement goedkoper aan te bieden. Dit laatste verlaagt de drempel om met het OV te reizen, stimuleert het gebruik van het OV én geeft Arriva meer inzicht in het reisgedrag van reizigers.

Het bedrag voor de verduurzaming van het OV wordt gebruikt om de brandstof HVO (Hydrated Vegetable Oil) te gebruiken tot het einde van de concessie voor al het vervoer vanuit de stalling Oosterwolde. Dit geeft de partijen mogelijkheid om ervaring op te doen met het structureel rijden op HVO. Dit zou in de toekomst een alternatief kunnen vormen op busverbinding waar elektrisch rijden nog geen optie is. Door diesel te vervangen door HVO bespaard Arriva jaarlijks 2000 ton CO2.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.