Bus-opladen-Utrecht-U-OV-Joulz-2

55 nieuwe elektrische bussen voor Utrecht

Als vervoerder Qbuzz eind dit jaar 125 bussen gaat vervangen in Utrecht, komen er daarvoor 55 elektrische voertuigen in de plaats. Deze bussen gaan rijden op drie lijnen in de stad en in de streekdienst rondom Utrecht. Het resterende oude busmateriaal wordt vervangen door 15 nieuwe dieselbussen en gemoderniseerde voertuigen.

De provincie Utrecht stelt eenmalig 5 miljoen euro beschikbaar om de meerkosten van de duurzame voertuigen mee op te vangen. Bovendien kan de vervoerder gebruikmaken van een jaarlijkse bijdrage van 1,3 miljoen euro voor maatregelen die de capaciteit moeten vergroten. In dit geval worden er langere bussen ingezet.

Vervanging

In september 2017 startte Qbuzz in Utrecht met de inzet van tien elektrische bussen. De vervoerder wilde daarmee kennis en ervaring opdoen met elektrisch rijden en dit gebruiken voor het besluit om in totaal nog 142 elektrische bussen aan te schaffen. De betrouwbaarheid van die bussen, de mogelijkheid om laadpalen te plaatsen en de financiën zouden bepalen of er meer elektrische bussen zouden worden aangeschaft, zei toenmalige gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof.

Circa anderhalf jaar geleden behoorde het dus nog tot de mogelijkheden om alle dieselbussen voor de meer duurzame variant te vervangen, maar nu is besloten om slechts een deel van de busvloot die aan vervanging toe is te elektrificeren. Wel blijft het doel van volledig elektrisch busvervoer in 2028 in stand. De vijftien nieuwe bussen van 15 meter, die worden ingezet op de regiolijnen, voldoen bovendien volgens de provincie aan de Euro 6-norm. Deze nieuwe bussen zullen vanaf december 2019 als eerste gaan rijden.

Buslijnen

Met de introductie van de nieuwe e-bussen gaat U-OV elektrisch rijden op de drukke stadslijnen 3, 7 en 8. De bussen worden op de eindpunten van de lijn opgeladen met snelladers. In totaal rijdt de vervoerder dan elektrisch op vijf buslijnen in de stad.

Twintig andere bussen zullen worden opgenomen in de streekdienst rondom de stad Utrecht. De bussen rijden gedurende de dag op meerdere lijnen, vooral in de ochtend- en avondspits. Het laden kan op de stallingen van U-OV in Nieuwegein en Zeist. Alle 55 elektrische voertuigen worden eerst uitgebreid getest.

Problemen

De inzet van de eerste tien elektrische bussen in Utrecht verliep niet bepaald zonder problemen. Na een aantal maanden bleek nog steeds dat er regelmatig dieselbussen moesten worden ingezet. Vooral in het begin werd duidelijk dat de accu soms onverwacht leegliep en dat de verwarming meer van de accu vergde dan vooraf ingeschat. De directeur van U-OV zei daarop dat zijn verwachting dat een elektrische bus één op één een dieselbus kon vervangen iets te optimistisch was.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “55 nieuwe elektrische bussen voor Utrecht”

Antoine Berben|19.02.19|15:13

Ik had graag gelezen hoe de aanbieder de wegval van maar liefst 70 bussen meent te kunnen compenseren met de aanschaf van maar 15 nieuwe dieselbussen.
Ook mis ik elke opgave omtrent het aantal bussen dat een update gaat krijgen.
Kortom een artikel dat meer vragen oproept dan het beantwoordt en dus daarom een journalistiek slecht artikel!

Jan Vanzijtveld|16.03.19|14:05

er staat toch 55 elektrische en,, en ,, dus totaal 125

Jan Vanzijtveld|16.03.19|14:05

er staat toch 125 bussen

Hey Mr Bach.|30.03.19|16:20

ooit van een tram gehoord? flikker al die kutbussen eruit we willen een tram aan de halte wittevrouwen, we worden knettergestoord van de bromherrie die onze oren dicht laten slaan van die kankerbussen hier.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.