Eigen rij-simulator voor Connexxion Academy

Simulator Connexxion Academy

Ook buschauffeurs van Connexxion kunnen voortaan hun rijvaardigheden oefenen op een simulator. De Connexxion Academy heeft namelijk sinds deze week beschikking over een eigen rij-simulator. Hiermee kunnen verschillende rijtesten die nu nog met een echt voertuig op de openbare weg moeten plaatsvinden voortaan worden gesimuleerd.

De machine is geschikt om chauffeurs in opleiding te laten oefenen met verschillende handelingen, zoals oefenen op bochten of achteruit inparkeren. In de simulator kunnen bovendien allerlei scenario’s en verkeerssituaties worden geprogrammeerd. Tegelijkertijd voldoet het systeem aan de richtlijn van de Europese vakbekwaamheid, de Code 95, en mag daarom ingezet worden op praktijkonderdelen van Het Nieuwe Rijden en rij-optimalisatie.

Voordelen

De voordelen van de ontwikkeling zijn aanzienlijk, meent de vervoerder. “Zo mogen we nu vier chauffeurs – in plaats van twee – laten deelnemen aan een praktijkdag in het kader van code 95”, aldus Adrie Schalkwijk. Hij is manager Learning & Development bij de Connexxion Academy en erg blij met de nieuwe rij-simulator.

“Dankzij de mogelijkheid om terugkerende scenario’s in te programmeren, kunnen chauffeurs moeilijke verkeerssituaties ook vaker oefenen. Ook is het gebruik van de rij-simulator duurzamer: we hoeven minder dieselvoertuigen in te zetten. Dit scheelt veel CO2-uitstoot.”

Ter vervolg wil Connexxion nu ook een onderzoek laten uitvoeren naar schadereductie. Daarvoor wordt samengewerkt met leverancier GreenDino. De twee partijen starten met de Universiteit van Wageningen een effectstudie om aan de hand van rijstijlprofielen aan schadereductie te werken. De rij-simulator kom hierbij goed van pas.

Goedkeuring

Er zijn al meerdere opleiders die nu werken met een simulator. Ook Verjo en E&R Opleidingen werken hiermee. Verjo-directeur Chris Verstappen noemde het onder andere een goed middel om bij te dragen aan de CO2-reductie. GVB gebruikt een simulator om trambestuurders op te leiden.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.