Breng flex groen gas busjes 024

Breng flex in huidige vorm te duur

De provincie Gelderland en vervoerder Connexxion hebben besloten om de flexibele vervoersdienst Breng flex niet in de bestaande vorm door te zetten. Wel wordt het systeem doorontwikkeld en gezocht naar een betaalbaar alternatief voor de besteldienst. Voor Breng flex op deze manier is namelijk te veel subsidie nodig.

Het vervoerssysteem in de regio Arnhem-Nijmegen functioneert hier nu al een aantal jaar. Op plekken waar de vraag zeer beperkt is werd een bestelbus geïntroduceerd die alleen op afroep rijdt. De vervoerder was daar erg positief over. Reizigers waren tevreden, de vraag nam toe en het werd zelfs ook ingevoerd in andere gebieden. Eind 2017 wilde de vervoerder het systeem ook al verder uitrollen rondom Arnhem en Nijmegen. Dit werd op dat moment nog geweigerd door de provincie Gelderland.

Te duur

Ruim een jaar later blijkt echter dat het systeem in de huidige vorm niet houdbaar is. Volgens De Gelderlander is er ongeveer 20 euro subsidie nodig per rit. De provincie trekt namelijk jaarlijks 2,8 miljoen euro uit voor dit systeem, terwijl het precieze aantal passagiers tussen de 100.000 en 150.000 reizigers per jaar ligt. Het resultaat van die hoge subsidie is dat er minder geld beschikbaar is voor het resterende openbaar vervoer en hier dus bezuinigd op zou moeten worden.

Maar de vervoerder wordt tegelijkertijd aangemoedigd om verder te blijven kijken naar de mogelijkheden van flexibele bussen en taxi’s. Dit jaar moet bijvoorbeeld duidelijkheid komen over een samenwerking met vervoerder Avan, die aanvullend vervoer in de regio op zich neemt. Connexxion benadrukt dat Breng flex een systeem is dat in ontwikkeling is en dat het ook de wens van beide partijen is om die doorontwikkeling voort te zetten.

Nijmegen

Onlangs kaartte de Nijmeegse fractie van de SP de hoge kosten voor dit systeem ook al aan. Tijdens een debat in de gemeenteraad begin mei stelde de SP daarom voor om met het vraaggestuurde systeem te stoppen. Maar lang niet alle gemeenten zijn het hiermee eens. Zij benadrukken in een brief aan de provincie juist dat het jammer zou zijn om met Breng flex te stoppen, omdat er op veel plekken in Nederland juist vergelijkbare systemen worden ontwikkeld.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Breng flex in huidige vorm te duur”

Esig Avontuur|03.06.19|12:41

opnieuw een bewijs dat flex vervoer niet werkt .
dit is al de zoveelste flop
stop hiermee en hou een vaste dienst regeling
dit gesmijt met belastinggeld is belachelijk
pas het materieel aan naar de vraag

Jan Klaas|03.06.19|22:43

We wisten in 1997 al door een project rond Oss dat passagiers die van OV afhankelijk zijn de bus uit gejaagd worden door Flex systemen, zelfs tov. een normale belbus.

We weten vanuit Helmond dat dit ook nu het geval is.

Vervolgens weten we ook vanuit Helmond en andere plekken al hoe idioot duur dit is.

Laat ik duidelijk zijn: FlexOV vervang op veel plekken bussen met 2-8 passagiers per rit, en die zijn dus goedkoper als passagiersaantallen met FlexOV niet super dalen overal zoals ze doen.

Roel Kamphuis|04.06.19|12:30

Wat zou de kosten zijn die bij een rit met een vaste verbinding moeten, als die leeg is? 100-
200 euro?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.