Foto-bus-Connexxion_Noord-Holland Noord

Noord-Holland onderzoekt doortrekken Noord/Zuidlijn

De provincie Noord-Holland wil in een verkennend onderzoek bekijken of de Noord/Zuidlijn doorgetrokken kan worden naar Zaanstad en Purmerend. Hierover zullen ook afspraken worden gemaakt met het Rijk en de regio. Dat staat in het Coalitieakkoord ‘Duurzaam doorpakken!’, dat is opgesteld door de nieuwe coalitie van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA.

In het akkoord toont de nieuwe coalitie zich ook duidelijk voorstander van het doortrekken van de metrolijn naar Schiphol en Hoofddorp. Deze plannen worden al breed gedragen in de sector en in januari liet de topman van KLM weten aan een plan te werken met NS, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam. De grootste hindernis hiervoor zijn echter de aanzienlijke kosten.

Verdubbeling spoor

De provincie is ook van plan om te pleiten bij het Rijk voor een verdubbeling van het spoor tussen Alkmaar en Den Helder en belooft middelen beschikbaar te stellen voor het oplossen van knelpunten in of nabij Den Helder. Tegelijkertijd zal gewerkt worden aan de OV-visie ‘Toekomstbestendige bereikbaarheid’ en wil de provincie een OV-fonds instellen voor investeringen in het openbaar vervoer. “De OV-verbindingen in de verschillende concessiegebieden moeten goed op elkaar zijn afgestemd, zodat OV-gebruikers ongestoord kunnen reizen.

Wij zorgen, in overleg met de Vervoerregio en de gemeenten, voor onbelemmerde verbindingen en pakken knelpunten aan. Daarbij richten we ons niet alleen op de aansluiting tussen de MRA en Noord-Holland Noord, maar ook op de samenhang met de concessies in de aangrenzende provincies.”

26 miljoen

In totaal wordt in het akkoord 26 miljoen euro uitgetrokken voor het openbaar vervoer, de aanleg van snelfietsroutes en fietsveiligheid. Daarbij concentreert Noord-Holland zich met name op het creëren van een toekomstbestendig mobiliteitssysteem voor een goede ontsluiting. Dit komt omdat de verstedelijkingsopgave in de provincie fors is.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “Noord-Holland onderzoekt doortrekken Noord/Zuidlijn”

Pat Rick|21.06.19|15:30

Metro is onmisbaar voor een metropool die Amsterdam zou moeten zijn: de voorsteden moeten verbonden worden met de stad dmv hoge frequenties. Wereldsteden zoals Londen, Parijs en New York hebben bewezen dat dit werkt en ondersteunen een levenswijze waar geen auto meer nodig is.

Dit zal helpen om Amsterdam en omgeving bereikbaar te maken en te houden. Als men het slim aanpakt legt men de metro aan VOORDAT havenstad wordt ontwikkeld, zodat doortrekking veel goedkoper kan (zie uitbouw metro Londen)

Wiebe Goossen|25.06.19|10:33

Waarom toch weer al die onderzoeken? Me dunkt dat hierover in het verleden toch al genoeg is nagedacht! Hoog tijd eens van die koudwatervrees af te stappen en eens dóór te pakken…

Eduard de Jong|25.06.19|11:31

De voorsteden moeten ontsloten worden met tramlijnen, die enerzijds vele malen goedkoper zijn dan een metro, en anderzijds bijdragen aan een milieuvriendelijke stedelijke omgeving en aan opwaardering va de sociale en economische structuur van de stad. Zie de aansprekende voorbeelden in meer dan 30 Franse steden. Amsterdam is geen wereldstad met meer dan tien miljoen inwoners. Voorsteden als Purmerend en Almere kunnen worden bediend met (snel)trams en op de grotere afstand met tramtreinen.

Loek van der Heide|25.06.19|11:46

(NoordZuid metrolijn doortrekken nr Purmerend/Zaanstad, Aanvullend ‘dubbelen’ spoor Schagen – Den Helder)
Met grote instemming reageer ik op voornemens v. Noordholland mbt. ontsluiting van Westriesland.
Een onderdeel van deze vervoersontsluiting is van belang vh Goederenvervoer relatie Asd-IJmond-Hamburg-Bremen ev..
Vanuit Harlingen-Corridor Afsluitdijk -Anna Palowna, naast het forenzen- en toeristenvervoer OV.
De investeringen in Noorzuidlijn en spoor Alkmaar-Den Helder is daar ook van belang

Pat Rick|26.06.19|15:51

@Eduard: trams hebben te weinig capaciteit. De Uithoflijn heeft nu al te weinig vervoerscapaciteit denkt men en deze lijn heeft nog geen enkele passagier vervoerd (wellicht blijven bussen ook nodig). Men heeft hoge frequenties en snelheid nodig om aantrekkelijk te zijn voor veel mensen die nu in de auto stappen

Dat 10 miljoen inwoners nodig zijn voor metro is fel overdreven. Brussel heeft 1,2 miljoen inw en Antwerp zelfs maar 525.000. Europese metropool Rijsel (Lille) heeft ook maar 1,1 miljoen

kees boer|12.07.19|17:34

Niks geen probleem van maken zou ik zeggen;Rotterdam deed dat toch ook niet met de doortrek naar Spijkenisse en later naar Schiedam ?

Henk Angenent|18.07.19|11:18

De NZ-lijn had natuurlijk direct moeten worden doorgetrokken naar Schiphol en Zaandam/Purmerend.
Laten we hopen dat angsthazerij en gepruts van bestuurders en ambtenaren het dit keer niet verknoeien (Uithoflijn, Hoekselijn).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.