HagaShuttle, zelfrijdende bus, HTM, Den Haag

Airportshuttle naar Rotterdam The Hague Airport in 2020 zelfrijdend

Tussen OV-halte Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport gaan volgend jaar zelfrijdende elektrische minibussen rijden. Op dit traject zullen minimaal vier tot zes shuttles nodig zijn. Het is de bedoeling dat het startschot hiervoor later dit jaar gegeven kan worden door onder andere RET, de gemeente Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de luchthaven. 

Op dit moment kunnen reizigers van deze OV-halte elke tien minuten buslijn 33 pakken naar het vliegveld. Maar volgens de initiatiefnemers zijn autonoom rijdende busjes flexibeler inzetbaar dan het reguliere OV. Volgens hen nemen nu bovendien veel mensen de auto omdat het eerste en laatste stuk van hun reis niet goed aansluit met het openbaar vervoer. Vandaar dat ze zelfrijdende shuttles willen inzetten die de ruim twee kilometer afleggen tussen het metrostation Meijersplein en de aankomst- en vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport.

Last mile

“De zelfrijdende elektrische minibus voor het laatste stukje van je reis, de zogenoemde last mile, past helemaal bij een innovatieve airport en het programma Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA)”, vertelt wethouder Barbara Kathmann. Hoewel er meerdere shuttles gaan rijden, is wel een gefaseerde invoering nodig. Veiligheid staat namelijk voorop en in eerste instantie rijden ook nog stewards mee die in geval van nood kunnen ingrijpen.

Voor de shuttles gaan rijden, moeten de initiatiefnemers oplossingen bedenken voor verschillende uitdagingen. Zo rijden de shuttles vrijwel geheel op de openbare weg en tussen ander verkeer, wat betekent dat het snelheidsverschil met auto’s niet te groot mag zijn. Daarnaast wordt er gewerkt aan een oplossing voor het passeren van twee kruisingen. Als laatste moeten de voertuigen groot genoeg zijn. Hier gaat dat niet alleen om passagierscapaciteit, maar ook om voldoende bagageruimte zodat reizigers hun koffers kunnen meenemen.

MRDH

Het zou de derde shuttle zijn voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, naast de Parkshuttle en de HagaShuttle. Net als bij de laatste is nu weer samengewerkt met Rebel en The Future Mobility Network. Al die betrokken partijen hebben een intentieverklaring getekend. De MRDH heeft 15 miljoen euro uitgetrokken voor de ontwikkeling van deze innovatie.

En ook de provincie Zuid-Holland ziet veel kansen voor vervoer zonder bestuurder. De provincie Zuid-Holland test namelijk of die voertuigen het OV aantrekkelijker kunnen maken. De provincie heeft een proef opgezet waarbij de voertuigen eerst alleen op het terrein van ESA ESTEC (het European Space Research and Technology Centre) in Noordwijk rijden, maar daarna ook op de openbare weg.

Lees ook:

Eerste zelfrijdende shuttle in drukbevolkte Nederlandse stad

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.