FNV: Flixbus doekt Eurolines Nederland op tegen de afspraken in

FlixBus

Vakbond FNV uit forse kritiek op de van origine Duitse langeafstandsbusvervoerder FlixBus. Volgens de vakbond sluit FlixBus tegen alle afspraken in de shops en het kantoor van Eurolines Nederland in Amsterdam Duivendrecht, Rotterdam en Den Haag. Dit terwijl medewerkers en FNV eerder nog te horen hadden gekregen dat er arbeidsvoorwaardelijk voorlopig niets zou veranderen door de overname. FlixBus zelf brengt hier tegenin dat er helemaal geen afspraken zijn gemaakt over de toekomst tijdens de overname. 

Voor de huidige medewerkers van Eurolines Nederland zou nu ontslag dreigen, stelt FNV. En aan die medewerkers is niets meer geboden dan de minimale ontslagvergoeding, terwijl het bedrijf weigert verder te onderhandelen over een sociaal plan. Het lijkt er daarom op FlixBus zo goedkoop mogelijk van het personeel af wil. “Als Flixbus niet met een beter bod komt, worden acties niet uitgesloten”, aldus Marijn van der Gaag, bestuurder Personenvervoer.

Europese markt domineren

Zelf stelde FlixBus dat het de netwerken van Eurolines en isilines wilde gebruiken om het Europese bereik te vergroten. FNV twijfelt daar nu. Het lijkt er eerder op dat FlixBus de voormalige rivaal heeft gekocht om de concurrentie uit te schakelen. “Flixbus wil over de ruggen van werknemers en chauffeurs de Europese markt gaan domineren”, stelt Van der Gaag.

“Dat kan niet zonder verantwoordelijkheid te nemen voor de mensen die het werk uitvoeren. Dat gebeurt al massaal, omdat elk risico van de uitvoering weggelegd wordt bij tourbedrijven die vervolgens tegen schandalige tarieven het vervoer moeten uitvoeren. Dit komt uiteindelijk terecht op het bordje van de medewerkers.” Het sluiten van de kantoren heeft gevolgen voor een groep van circa twintig mensen met lange dienstverbanden.

Herstructurering

In een reactie zegt FlixBus na de overname het bedrijf te hebben geanalyseerd en ook de alternatieven zorgvuldig te hebben afgewogen. Op basis daarvan is besloten om Eurolines Nederland te herstructureren, waardoor 12 arbeidsplaatsen in de shops in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en op het Amsterdamse kantoor komen te vervallen. Voor die medewerkers is besloten de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Voor een paar werknemers is een functie binnen FlixBus gezocht.

“Eurolines is al jaren sterk verlieslijdend. Na analyse bleek de omzet van de Nederlandse shops niet op te wegen tegen de kosten. Aangezien veel processen al eerder door Transdev zijn gecentraliseerd, is het met het wegvallen van de Nederlandse shops niet langer rendabel om een Nederlands kantoor te exploiteren.”

FlixBus benadrukt ook in overleg te zijn gegaan met FNV. “Wij zijn van mening een passend sociaal plan te hebben voorgelegd. Dit sociaal plan biedt aanzienlijk meer dan wat de wet voorschrijft, onder meer een hogere beëindigingsvergoeding, tekenbonus, outplacement, opleidingsbudget en kosten rechtsbijstand.”

Overname

FlixBus en Transdev, het voormalige moederbedrijf van Eurolines, bereikten in mei een akkoord over de overname. Transdev besloot het dochterbedrijf van de hand te doen vanwege een nieuwe strategie met meer focus op de kernactiviteit, maar ook vanwege tegenvallende resultaten. Flixbus beloofde dezelfde werkzaamheden gaan uitvoeren, onder de naam Eurolines. De Nederlandse kantoren zouden geleid worden door FlixBus-directeuren.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “FNV: Flixbus doekt Eurolines Nederland op tegen de afspraken in”

Pat Rick|14.08.19|10:54

Het opportunisme van Flixbus lijkt op dat van Ryanair in de luchtvaart. Van fatsoen is geen sprake en alleen juridische uitspraken moeten dit soort bedrijven in het gareel houden (en bij Ryanair is het nog maar de vraag of ze de rechter volgen). De help desk is slecht bereikbaar, dus bij vertraging heeft men nauwelijks informatie.

Spijtig. Men moet weten dat men eigenlijk goed werkgeverschap en dienstverlening dient na te ambieren.