Bussen van EBS in concessie Waterland op bushalte

Uitstel aanbesteding Zaanstreek-Waterland door corona

De uiterste datum waarop vervoerders zich kunnen inschrijven voor de concessie Zaanstreek-Waterland is zeker vier weken uitgesteld. Dit doet de Vervoerregio Amsterdam vanwege de onzekerheid die nu in de OV-sector bestaat vanwege de coronacrisis. Het aanbestedingsproces wordt voorlopig nog niet helemaal stopgezet; de concessieverlener gaat de komende tijd bepalen hoe het aanbestedingsproces vervolgd zal worden.

Er werden onlangs vragen gesteld over de haalbaarheid van de aanbesteding in deze tijd. Eigenlijk zouden alle biedingen namelijk op 7 mei binnen moeten zijn. De vragen zijn anoniem gesteld, maar daarin wordt duidelijk dat vervoerders nu andere prioriteiten hebben dan een nieuwe gunning. Ze zijn vooral bezig met het continueren van het OV – omdat openbaar vervoer is aangemerkt als vitale sector – en het hoofd boven water houden. De reizigersaantallen zijn namelijk exorbitant teruggelopen, wat natuurlijk effecten heeft op de inkomsten.

Impact crisis

De huidige onzekere situatie maakt het bovendien zo goed als onmogelijk om een goede marktanalyse uit te voeren. Vervoerders kunnen niet inschatten wat het effect van dit virus op de lange termijn is. In de twee vragen wordt verwezen naar het risico dat er zelfs helemaal geen geschikte inschrijvingen komen. OV-bedrijven hebben verder al voldoende moeite om nu het werk te blijven verzorgen, alle mensen aan het werk te houden en te voldoen aan de eisen die zijn gesteld in de bestaande concessie.

Daarbij komt dat het bestek voor de concessie Zaanstreek-Waterland veel vraagt op financieel gebied. Minimaal 80 procent van de busvloot moet meteen bij de start in december 2021 al zero emissie zijn. Voor de nieuwe concessie is vanaf 2022 jaarlijks 31,9 miljoen euro gereserveerd. Dat noemde de concessieverlener haalbaar, al erkende deze in de publicatie dat de ambities tot hogere kosten zouden kunnen leiden. In combinatie met de crisis die het OV nu treft, wordt gevreesd dat een verantwoorde inschrijving in mei niet haalbaar is.

Geen goed resultaat

Daarom is aan de concessieverlener gevraagd of die de mening deelt dat een onveranderde voortzetting van het aanbestedingsproces nu niet voor de hand ligt. De verwachting is dat een gunning nu ook niet tot het beste resultaat zal leiden, omdat de omstandigheden niet goed zijn. Uiteindelijk is het niet in het belang van de vervoerders, de reizigers, de gehele OV-sector en de Vervoerregio Amsterdam zelf als een aanbestedingsproces mislukt.

De Vervoerregio heeft geantwoord dat het virus inderdaad uitzonderlijke en ingrijpende consequenties heeft. De aanbestedingsprocedure wordt niet stopgezet, maar de deadline waarop alle vervoerders moeten inschrijven zal zeker vier weken later komen te liggen. In die tijd denkt de concessieverlener na over de toekomst. Over het vervolg van de planning en deze procedure wordt uiterlijk op 23 april gecommuniceerd.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.