Design elektrische bus GVB

GVB neemt eerste elektrische bus op in dienstregeling

De eerste elektrische bus van GVB wordt sinds donderdag standaard ingezet voor de dienstregeling op lijn 22. In de afgelopen weken waren de bussen al af en toe te zien in het straatbeeld van Amsterdam tijdens de testritten, maar vanaf nu rijdt deze bus dus standaard op de lijn. De komende tijd zullen er stapsgwijs ook andere elektrische voertuigen instromen op lijnen 15, 222 en 61. GVB kiest ervoor om te starten met één bus om zo praktijkervaring op te doen.

In totaal heeft de Amsterdamse stadsvervoerder 31 elektrische bussen besteld bij leverancier VDL. Er is nog eens een optie voor 69 bussen afgesproken met de leverancier en het is de ambitie om in 2025 alleen nog maar met zero emissie-bussen te rijden. Alle diesels moeten de komende jaren geleidelijk worden vervangen door een variant zonder schadelijke uitstoot. Ook regionale vervoerders Connexxion en EBS rijden rondom Amsterdam al met vergelijkbare bussen.

Opleiding chauffeurs

De eerste bussen werden eind januari geleverd aan de vervoerder. Sindsdien zijn ze uitgebreid getest en zijn alle chauffeurs opgeleid. Daarbij gaat het om ruim 300 man personeel. Iedere busbestuurder krijgt een opleiding van 4 uur, die bestaat uit een theoretische en praktisch deel. Daarbij vond de vervoerder het belangrijk dat chauffeurs zelf de mogelijkheid kregen om achter het stuur te kruipen en te ervaren hoe de bus rijdt.

De bestuurders leerden tijdens die ritten om goed om de batterij en het verbruik te letten.  Het laadniveau bepaalt namelijk de actieradius en dus hoe ver een bus kan rijden. De chauffeurs leerden tijdens hun opleiding dat ze het verbruik voor een belangrijk deel zelf in de hand hebben door het gebruik van de ‘retarder’.

Op die manier beperkt de busbestuurder het gebruik van de rempedaal. Die functie wordt geactiveerd door een handig hendeltje bij het stuur. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, levert het systeem energie terug aan de accu. De bestuurders mogen dan ook tijdens hun proefritten oefenen om de bus zo zuinig mogelijk te laten rijden. Het record voor het gemiddeld gebruik ligt op 1.1 kWh.

Training

De opleiding werd per keer begeleid door twee leermeesters en chauffeurs moeten hun opleiding afronden binnen een termijn van twaalf weken. De chauffeurs leren overigens niet alleen rijden met de bus, maar ook hoe ze tijdig kunnen opladen, de nieuwe veiligheidsprocedures, de klimaatregeling en het leren herkennen van de belangrijkste aandrijfcomponenten. Zo is het starten van de bus eerder te vergelijken met een computer. De bus heeft circa een halve minuut nodig om op te starten en daarna kan de chauffeur vertrekken.

Lees ook:

GVB verwelkomt eerste elektrische bussen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “GVB neemt eerste elektrische bus op in dienstregeling”

Paul Offerman|03.04.20|15:12

Hmm, in Groningen haalde ik tijdens de instructiedagen met Ebuso 2.0 o,6 kWh per km.

Jan Klaas|04.04.20|20:51

De leverancier van de bussen lijkt mij niet de GVB, maar VDL. Foutje?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.