Elektrische bussen zorgen voor hogere cijfers OV-Klantenbarometer

Elektrische Citea voor Limburg van 11,5 meter
Foto: Arriva

De waardering van reizigers is opnieuw gestegen in concessies waar nieuwe elektrische bussen in de dienstregeling zijn opgenomen. In Limburg en Noord-Holland steeg het rapportcijfer in het eerste kwartaal van 2020 het meest ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV, waarvan het onderzoek halverwege maart werd stilgelegd door de corona-uitbraak.

Het gemiddelde rapportcijfer voor het OV kwam in de eerste drie maanden van 2020 uit op 7,8. Dat is even hoog als in dezelfde periode vorig jaar en 0,2 punten hoger dan in 2018. De resultaten worden door de verkorte onderzoeksduur alleen met het eerste kwartaal van 2018 en 2019 vergeleken.

De OV-Klantenbarometer bevat de oordelen van reizigers over de kwaliteit van het OV en werd dit jaar voor de twintigste keer uitgevoerd. Er waren slechts 22.000 vragenlijsten ingevuld toen het onderzoek, dat is uitgevoerd door Goudappel Coffeng en NDC, na twaalf weken werd gestaakt. Daarom zijn dit jaar alleen rapportcijfers gegeven op het niveau van OV-autoriteiten, vervoerders en modaliteit en dus niet per concessie. Zeeland komt bovendien niet voor in de overzichten, omdat hier nog geen metingen waren verricht.

Nuttige inzichten

De resultaten leveren dit jaar volgens CROW vooral nuttige inzichten op bij de toepassing van een algemener analyseniveau, zoals het positieve effect van de instroom van elektrische bussen. Dat kwam tot uiting bij de OV-autoriteiten Limburg, Noord-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en OV-bureau Groningen Drenthe. Hier werden sprongen gemaakt bij thema’s die te maken hebben met het voertuig, zoals netheid, inrichting, rijstijl en geluid.

De grootste stijging in totaaloordeel was er dus bij Limburg en Noord-Holland. In de zuidelijke provincie stroomden halverwege vorig jaar 55 elektrische bussen in en steeg de totale waardering van 7,6 naar 7,9. In Noord-Holland was het rapportcijfer 8,0, tegenover 7,7 vorig jaar. Daarmee heeft de provincie samen met de MRDH de hoogste totaalwaardering. Het rapportcijfer daalde alleen licht bij de OV-autoriteiten Utrecht en regionale treindiensten Groningen (-0,1).

(Tekst gaat verder onder de foto)

Bus in Groningen

Een andere positieve ontwikkeling deed zich voor als het gaat om reisinformatie bij vertraging. Dit thema werd op de Dag van het OV in 2019 bestempeld als aandachtspunt. Bij vrijwel alle OV-autoriteiten is het cijfer in 2020 gestegen vergeleken met 2018. Meest opvallend is de hoge stijging bij Flevoland van 4,9 naar 5,9. Flinke toenames zijn er daarnaast bij Overijssel (+0,6 naar 5,9), Limburg (+0,6 naar 6,1), Noord-Brabant (+0,7 naar 6,3) en op het hoofdrailnet (+0,6 naar 6,6).

Vervoerders en modaliteiten

Er waren ook betere cijfers op vervoerdersniveau, waar zich geen enkele daling voordeed. EBS, HTM en RET kregen met een 8,0 het hoogste rapportcijfer. De Rotterdamse stadsvervoerder kende met 0,2 de grootste stijging van alle vervoerders. HTM, NS en Qbuzz behielden dezelfde score als in het eerste kwartaal in 2019, bij de andere vervoerders nam het rapportcijfer met een minimaal verschil van 0,1 toe.

Ook op het niveau van modaliteiten leken de cijfers sterk op die van dezelfde periode in 2019. Metro en tram scoorden gemiddeld een 7,9 en de bus een 7,8. De treinen op het hoofdrailnet van NS deden het net iets beter (7,7) dan de regionale treinen (7,6). Dat betekent voor alle modaliteiten dezelfde score als vorig jaar, behalve voor de metro. Die kon op alle 22 onderwerpen rekenen op een hogere waardering, wat ervoor zorgde dat het totaaloordeel met 0,2 steeg.

Geen effect corona

Voordat het onderzoek van de OV-Klantenbarometer werd stilgelegd, nam het aantal coronabesmettingen in Nederland al toe. Desondanks was er geen sprake van een effect van corona op het totaalcijfer, want de waardering per week veranderde in namelijk niet aanzienlijk toen het aantal besmettingen steeg.

CROW hoopte het onderzoek later in 2020 nog te kunnen hervatten, maar dat bleek dus niet mogelijk. Er werd in de loop van het jaar nog wel onderzoek gedaan naar de ervaringen van reizigers met reizen in coronatijd. Dit diende voornamelijk om te komen tot een set coronagerelateerde vragen voor de OV-Klantenbarometer, maar de uitkomsten boden ook handvatten voor lopende beleids- en uitvoeringsprocessen.

Lees hier de volledige OV-Klantenbarometer 2020

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.