CaetanoBus H2.CityGolf (foto: Louwman Group)

Louwman Group introduceert zero emissiebussen Caetano in Nederland

Louwman Group gaat zich voor het eerst op de OV-markt begeven. De importeur van onder meer Toyota heeft maandag bekendgemaakt dat het distributie- en servicepartner wordt van de Portugese fabrikant CateanoBus. Het eerste tastbare gevolg van deze samenwerking is het op de Nederlandse markt brengen van de e.City Gold en H2.City Gold, de batterij-elektrische en waterstof-elektrische stadsbussen van Caetano waarop sinds kort ook het logo van Toyota prijkt.

“We verkopen uit naam van Caetano en gaan zelf de service verlenen en bussen onderhouden”, legt Manager Operations Caetano Frank Versteege uit. “We kiezen niet voor één zero-emissie-techniek, want beide staan naast elkaar.” Het kostenaspect zal volgens hem “op zeer korte termijn” niet meer de doorslag geven in de keuze tussen de twee technieken. “Waterstof-elektrisch zal competitief worden met batterij-elektrisch.”

Innovatiepartner

Als partner van CaetanoBus wil Louwman Group zichzelf nadrukkelijker profileren als innovatiepartner voor nieuwe mobiliteitsdiensten en technologieën met zero emissie. Het blijft namelijk niet alleen bij sales en after sales van de voertuigen van Caetano. Door het aanbieden van “slimme totaaloplossingen” wil de importeur inspelen op de toenemende behoefte aan flexibiliteit in het OV-aanbod. Daarbij wordt gebruik gemaakt van geïntegreerde MaaS-oplossingen voor multimodaal reizen en deelmobiliteit vanuit van de verschillende divisies en gelieerde partners.

Louwman Group is de eerste met een dergelijke samenwerking in Europa met CaetanoBus op het gebied van distributie en service. Het bedrijf noemt dit een logisch gevolg van de gezamenlijke ambities met Toyota en CaetanoBus, die eerder deze maand al een merkalliantie sloten. Het is bovendien de eerste stap van Toyota om zijn brandstofceltechnologie samen met partners naar andere vormen van mobiliteit uit te rollen.

Beginnen met OV

Ook Louwman ziet de samenwerking als een eerste stap voor de uitrol van waterstof voor heavy duty verkeer. Het is daarom een bewuste keuze om te beginnen met bussen voor het stads- en streekvervoer. In tegenstelling tot bijvoorbeeld trucks die door heel Europa rijden, is de tankinfrastructuur voor OV makkelijker aan te leggen. Versteege: “We bieden een vervoerder een totaaloplossing van bus, tankinfrastructuur en waterstof. Dat hoeft niet meer te worden opgeknipt in verschillende trajecten, waardoor vervoerders garanties krijgen.”

Er wordt dus begonnen met de e.City Gold en H2.City Gold. Laatstgenoemde is de eerste waterstofbus met een brandstofcel van Toyota en deze is vrijwel identiek aan zijn elektrische broer uit 2016. “Alleen op het dak is het anders. In plaats van een groot accupakket zit er een heel klein accupakket in, een brandstofcel en vijf waterstoftanks.” Die zijn in minder dan negen minuten volgetankt en zorgen voor een bereik van minimaal 400 kilometer. Op termijn volgen ook streekbussen en touringcars van Caetano met brandstofceltechnologie van Toyota.

Lees ook: Emissievrije bussen CaetanoBus krijgen logo van Toyota

CaetanoBus is op 16 september een van de exposanten tijdens OV Expo ’21, waar de busfabrikant ook een workshop verzorgt. In Expo Houten kunnen OV-professionals elkaar voor het eerst in lange tijd weer ontmoeten voor een echte bijeenkomst.

OV Expo '21

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.