Panoramisch zicht Mercedes-Benz eCitaro (foto: Daimler)

Nieuw camerasysteem biedt buschauffeur panoramisch zicht

Een nieuw camerasysteem in bussen van Mercedes-Benz en Setra maakt het voor buschauffeurs mogelijk om in één oogopslag te zien wat er allemaal rond het voertuig gebeurt. De chauffeur ziet op een extra scherm in 360 graden beelden alsof er als een vogel boven de bus wordt gevlogen.

De beelden geven een gezichtsveld van een afstand van vijf tot zes meter, wat ervoor zorgt dat ook de naastgelegen rijstrook in beeld is. Door dit ‘vogelperspectief’ zijn ook weggebruikers buiten het directe gezichtsveld van de buschauffeur te zien. Met markeringen bij de voor- en achterkant van de bus en lijnen die het rijpad aangeven wordt voor oriëntatie gezorgd.

Vier camera’s

Bij een 12 meter-bus geven vier camera’s een rondom beeld van de omgeving. In een gelede bus gaat het om drie camera’s die een zijdelings overzicht van 270 graden geven, vanwege de verschillende hoeken van het voor- en achtergedeelte. Eén camera wordt afhankelijk van het model aan de voorkant onder of boven de ruit gemonteerd. De zijcamera’s bevinden zich boven de zijruiten en de aan de achterkant wordt die, net als de bestaande achteruitrijcamera, in de buurt van de achterruit gemonteerd.

Het systeem wordt automatisch geactiveerd zodra het voertuig wegrijdt en is actief tot een snelheid van 35 kilometer per uur. Bij hogere snelheden zijn de beelden te zien als de richtingaanwijzer is ingeschakeld. Zodra een buschauffeur zachter gaat rijden, schakelt het systeem weer automatisch in. In totaal zijn vijf weergaven beschikbaar, waarvan er op het scherm twee tegelijkertijd te zien zijn.

De buschauffeur ziet in elk geval de bus vanuit vogelperspectief en het tweede beeld is afhankelijk van de rijsituatie. Wordt de richtingaanwijzer geactiveerd of gaat de bus in zijn achteruit, dan schakelt het beeld automatisch over naar de juiste kant. Ook kan er handmatig worden geschakeld tussen de verschillende weergaven.

Verkeersveiligheid vergroten

Het systeem is naar verwachting vanaf het eerste kwartaal van 2022 beschikbaar voor verschillende lijnbussen en touringcars van Daimler Buses. Het gaat om de Mercedes-Benz lagevloers Citaro’s, waaronder de eCitaro en Citaro Ü, de Intouro intercity bus, de high-deck Tourism, de nieuwe Tourrider voor Noord-Amerika en de Setra TopClass S 531 DT dubbeldekkerbus.

Met het nieuwe camerasysteem wil de busfabrikant bijdragen aan het vergroten van de verkeersveiligheid. Eerder introduceerde de fabrikant al de Sideguard Assist, een hulpmiddel bij het afslaan naar rechts waarschuwt voor potentieel gevaar in onder meer de dode hoek.

Lees ook: Extra zekerheid voor buschauffeurs om ongelukken te voorkomen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw camerasysteem biedt buschauffeur panoramisch zicht | OVPro.nl
Panoramisch zicht Mercedes-Benz eCitaro (foto: Daimler)

Nieuw camerasysteem biedt buschauffeur panoramisch zicht

Een nieuw camerasysteem in bussen van Mercedes-Benz en Setra maakt het voor buschauffeurs mogelijk om in één oogopslag te zien wat er allemaal rond het voertuig gebeurt. De chauffeur ziet op een extra scherm in 360 graden beelden alsof er als een vogel boven de bus wordt gevlogen.

De beelden geven een gezichtsveld van een afstand van vijf tot zes meter, wat ervoor zorgt dat ook de naastgelegen rijstrook in beeld is. Door dit ‘vogelperspectief’ zijn ook weggebruikers buiten het directe gezichtsveld van de buschauffeur te zien. Met markeringen bij de voor- en achterkant van de bus en lijnen die het rijpad aangeven wordt voor oriëntatie gezorgd.

Vier camera’s

Bij een 12 meter-bus geven vier camera’s een rondom beeld van de omgeving. In een gelede bus gaat het om drie camera’s die een zijdelings overzicht van 270 graden geven, vanwege de verschillende hoeken van het voor- en achtergedeelte. Eén camera wordt afhankelijk van het model aan de voorkant onder of boven de ruit gemonteerd. De zijcamera’s bevinden zich boven de zijruiten en de aan de achterkant wordt die, net als de bestaande achteruitrijcamera, in de buurt van de achterruit gemonteerd.

Het systeem wordt automatisch geactiveerd zodra het voertuig wegrijdt en is actief tot een snelheid van 35 kilometer per uur. Bij hogere snelheden zijn de beelden te zien als de richtingaanwijzer is ingeschakeld. Zodra een buschauffeur zachter gaat rijden, schakelt het systeem weer automatisch in. In totaal zijn vijf weergaven beschikbaar, waarvan er op het scherm twee tegelijkertijd te zien zijn.

De buschauffeur ziet in elk geval de bus vanuit vogelperspectief en het tweede beeld is afhankelijk van de rijsituatie. Wordt de richtingaanwijzer geactiveerd of gaat de bus in zijn achteruit, dan schakelt het beeld automatisch over naar de juiste kant. Ook kan er handmatig worden geschakeld tussen de verschillende weergaven.

Verkeersveiligheid vergroten

Het systeem is naar verwachting vanaf het eerste kwartaal van 2022 beschikbaar voor verschillende lijnbussen en touringcars van Daimler Buses. Het gaat om de Mercedes-Benz lagevloers Citaro’s, waaronder de eCitaro en Citaro Ü, de Intouro intercity bus, de high-deck Tourism, de nieuwe Tourrider voor Noord-Amerika en de Setra TopClass S 531 DT dubbeldekkerbus.

Met het nieuwe camerasysteem wil de busfabrikant bijdragen aan het vergroten van de verkeersveiligheid. Eerder introduceerde de fabrikant al de Sideguard Assist, een hulpmiddel bij het afslaan naar rechts waarschuwt voor potentieel gevaar in onder meer de dode hoek.

Lees ook: Extra zekerheid voor buschauffeurs om ongelukken te voorkomen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.