PMO team

Ebusco betrekt de klant volledig bij de productie van elektrische bussen

Projectmanagers Ebusco
Het Project Management Office werkt aan de transitie van dieselbussen naar elektrische bussen. Foto: Ebusco

Ebusco is druk bezig met het produceren en bouwen van elektrische bussen. Het Project Management Office (PMO), bestaande uit project managers, houdt gedurende het hele bouwproces contact met de klant om de aankoop zo goed mogelijk te begeleiden. Momenteel bijvoorbeeld om de transitie van diesel naar elektriciteit zo soepel mogelijk te laten verlopen. Met deze klantgerichte aanpak onderscheidt Ebusco zich als busbedrijf.

“Voor de klant is het belangrijk om te weten dat je over een aantal andere zaken moet nadenken, wanneer je voor de eerste keer van een dieselbus naar elektrische bus gaat”, begint het Ebusco PMO-team te vertellen. “Je kunt niet zeggen: ik wil dezelfde bus als nu. De verschillen zitten voornamelijk in het gelimiteerd aantal kilometers. Gelukkig heeft Ebusco een groot batterijpakket die een behoorlijke range aankan, maar je kunt de bus natuurlijk niet in vijf minuten bijvullen en weer verder rijden. Dat is een grote verandering.”

Het PMO-team van Ebusco is betrokken bij het hele proces tijdens en na de verkoop. De taken bestaan onder andere uit het vastleggen van specificaties, planning, tests en checks. Deze menselijke aanpak is naar eigen zeggen uniek: “Wat je vaak bij andere bedrijven hoort is dat klanten iets vertellen, dat vervolgens niet overgedragen wordt aan andere afdelingen binnen dat bedrijf. Bij ons is het het PMO-team de spil die zorgt dat er direct mee aan de slag gegaan wordt. Wij zijn ook erg flexibel. Dat komt ook omdat wij een relatief nieuw bedrijf zijn en flexibiliteit in ons DNA zit. We zijn gewoon een stuk soepeler dan de reuzen in de industrie.”

Luisteren naar de chauffeur

Het PMO-team begeleidt de klant van a tot z. Aan het begin is dat om de bus gericht aan te passen naar de wensen van de klant. Voor de aankoop en tijdens het productieproces komen ook engineers en chauffeurs van de klant kijken om de bus te begrijpen. In de laatste fase is het PMO-team nog steeds betrokken. Dat gebeurt bij Ebusco altijd en daar zijn ze naar eigen zeggen uniek in. Dan kunnen er nog kleine dingen worden aangepast naar de wensen van de chauffeur of reiziger die de hele dag in de bus zit.

“Dat is echt een verschil met als je privé bijvoorbeeld een auto koopt. Daar selecteer je aan het begin je wensen en hoor je vervolgens maanden niks. Als je de auto krijgt hoor je pas uitleg over hoe die in elkaar zit. Dat is bij ons niet zo. Wij proberen de klant het te laten begrijpen tijdens het productieproces en daarin zijn wij als busbedrijf uniek”, legt het PMO-team van Ebusco uit.

Een mooi voorbeeld van een aanpassing die gedaan is in de laatste fase in de productie van de bus, is een vakje voor een mobiele telefoon in de buurt van de chauffeur. “In het maakproces ga je ervan uit dat een telefoon bij een chauffeur verboden is en dus hadden we daarvoor niks geregeld. Toen de chauffeurs kwamen kijken, vertelden zij dat ze toch graag hun telefoon bij de hand hadden voor noodgevallen. Uiteindelijk is er voor gekozen om links achter in de hoek een vakje te maken waar ze hun telefoon op kunnen bergen. Voor ons is dat een relatief eenvoudige aanpassing, maar het levert veel op.”

Belang van het PMO-team

Het PMO-team is extra belangrijk bij de transitie van naar elektrische bussen, maar zal zeker niet verdwijnen als deze transitie voorbij is. Het PMO-team zal altijd belangrijk blijven om de samenwerking goed te laten lopen. De menselijkheid van een team waar de klant contact mee heeft, om vervolgens de wensen van die klant goed intern door te geven, blijft altijd relevant. “PMO is er om alles aan elkaar te koppelen en processen en timelines goed te laten verlopen. Met of zonder grote technologische veranderingen is dit altijd belangrijk.”

De sector blijft zich wel ontwikkelen en nieuwe technologieën dienen zich aan. Een voorbeeld van zo’n nieuwe technologie, waarbij de terugkoppeling van de klant belangrijk is, zijn de nieuwe spiegels. Dat zijn in de nieuwste bussen geen spiegels meer maar camera’s. Het is belangrijk om de klant tijdig mee te nemen in zo’n veranderproces. Uiteraard zijn er eisen waar je aan moet voldoen met zo’n systeem, maar daarnaast zijn er vaak ook klantspecifieke wensen door te voeren. Hoe eerder je die samen signaleert, hoe groter de kans op een succesvolle implementatie. “Elke klant heeft weer andere punten die ze belangrijk vindt en toegepast wil hebben. Om te zorgen dat dit per busproject goed gaat, is het nodig om een PMO-team te hebben.”

Het team wil de klant zorgeloos door het hele proces heen halen en zorgen dat die geen keuzestress heeft. De centrale vraag daarbij die het PMO steeds stelt: “wat ontbreekt er aan het geluk?”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Sander Van Vliet

1 reactie op “Ebusco betrekt de klant volledig bij de productie van elektrische bussen”

Rik Spring|27.07.22|00:17

Leuk om te lezen dat ook de gebruikers,
lees Chauffeurs ook in productieproces worden betrokken.