eCitaro is over de hele wereld te vinden. Foto: Daimler Buses
Daimler buses

Mercedes-Benz Citaro bus na 25 jaar verspreid over de hele wereld

eCitaro is over de hele wereld te vinden. Foto: Daimler Buses

Een bestseller viert zijn zilveren jubileum: De Mercedes-Benz Citaro heeft de stadsbuswereld als geen andere bus gevormd. Of het nu gaat over conventionele aandrijving, of zoals vandaag de dag een volledig elektrische eCitaro: de continu ontwikkelde lagevloerbus is altijd een voorbeeld in zijn klasse geweest en is dat nog steeds op het gebied van milieuvriendelijkheid, veiligheid, comfort en gebruiksvriendelijkheid. Met meer dan 60.000 Citaro en eCitaro bussen in 25 jaar, is het succes groot.

Met zijn milieuvriendelijke en zuinige aandrijving is de Citaro al sinds zijn geboorte up-to-date, meestal zelfs zijn tijd vooruit. Bij de wereldpremière in 1997 werd achterin een dieselmotor volgens de Euro II-emissienorm gebruikt. Al in 2004 voldeed de Citaro met de toen nieuwe SCR-technologie aan de Euro IV-emissienorm. Dat was een mijlpaal op weg naar emissiearme verbrandingsmotoren. Euro V volgt in 2006 ook de presentatie van dieselmotoren met roetfilters. In 2012 is de Citaro opnieuw zijn tijd vooruit met de introductie van dieselmotoren volgens de Euro VI-emissienorm. In de jaren daarna verlagen ontwikkelingen zoals de Citaro hybrid het brandstofverbruik en daarmee de uitstoot verder.

Na intensieve tests van verschillende alternatieve aandrijvingen in de praktijk, zal de eCitaro in 2018 de transformatie naar elektromobiliteit inluiden. Met innovatieve, voortdurend doorontwikkelde batterijtechnologie of het thermisch beheer ervan, zet de norm en heeft het zichzelf nu bovenaan de registratiestatistieken voor e-stadsbussen in Duitsland geplaatst. Het succesverhaal gaat verder: Aangekondigd voor de nabije toekomst zijn de eCitaro met de volgende NMC3 batterijgeneratie en de eCitaro met de brandstofcel als range extender, zodat de e-city bus naadloos verbrandingsmotoren kan vervangen.

Daimler Buses faciliteert de overgang naar elektromobiliteit met de installatie van complete elektrische systemen. Als hoofdaannemer ontwikkelt en levert Daimler Buses op verzoek kant-en-klare complete e-systemen inclusief de complete infrastructuur: eCitaro, herplanning en ombouw van het depot, uitrusten met laadpalen, borging van de stroomvoorziening en laadmanagement. Ondanks alle complexiteit wordt elektromobiliteit met stadsbussen steeds meer een plug-and-play oplossing en vereenvoudigt het de transformatie naar lokaal emissievrije mobiliteit.

Innovatief op veiligheid: van schijfremmen tot sideguard assist

De best mogelijke veiligheid is altijd een van de sterke punten van de Citaro geweest. Al aan het begin van zijn carrière troefde hij af met schijfremmen rondom, antiblokkeerremsysteem en het elektropneumatische remsysteem EBS: een revolutie in 1997.

In 2011 was Mercedes-Benz de eerste die een solobus aanbood met elektronische stabiliteitsprogramma ESP. Voor de gelede bus volgt in 2014 ATC (Articulation Turntable Controller) of te wel de knikhoekregeling. Vandaag de dag zet de Citaro de standaard in alle modellen met Sideguard Assist en Preventive Brake Assist, de eerste actieve remassistent voor stadsbussen. De focus ligt op de bescherming van kwetsbare weggebruikers, een essentieel aspect in het toepassingsgebied.

Ook de passieve veiligheid van de Citaro is voorbeeldig. Vanaf 2020, door de COVID-19-pandemie, zijn heel andere eisen gesteld aan de veiligheid van chauffeurs en passagiers. De ontwikkelaars van de Citaro reageerden snel: Volledig glazen professionele bestuurdersdeuren, filtersystemen met antivirale functie voor Citaro met en zonder airconditioning en optionele desinfectiedispensers verminderen het risico op infectie.

Extreme speciale voertuigen: de grootste ambulance ter wereld en Future Bus

De Citaro lagevloerbus vormt de basis voor tal van speciale voertuigen. Een van de vele spectaculaire voorbeelden in 2009 is een Citaro G: Wordt gebruikt in Dubai en is de grootste ambulance ter wereld en is in deze hoedanigheid zelfs opgenomen in het Guinness Book of Records. Het hoogtepunt van de talrijke speciale voertuigen op basis van de Citaro is echter ongetwijfeld de Mercedes-Benz Future Bus met CityPilot. In 2016 biedt het een spannende kijk op de toekomst van stedelijk vervoer met bussen. De Future Bus is gebaseerd op de Citaro en rijdt volledig autonoom op de openbare weg. Het interieur laat zien dat stadsbussen totaal anders ontworpen kunnen worden. Twee jaar later zijn tal van elementen van het exterieur te vinden in de nieuw geïntroduceerde volledig elektrische eCitaro.

International successen: in gebruik over de hele wereld

De naam Citaro is bijna synoniem met lagevloerstadsbussen. Of het nu in Europese metropolen, in Mexico, in Istanbul als basis van een BRT-systeem, in de Verenigde Arabische Emiraten, in Singapore, Japan of zelfs op het eiland La Réunion in de Indische Oceaan is, passagiers kunnen de Citaro over de hele wereld tegenkomen. Naast de grote publieke en private vervoersbedrijven kiezen ook middelgrote busbedrijven herhaaldelijk voor de Citaro als ruggengraat van de vloot voor stads- en streekvervoer.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mercedes-Benz Citaro bus na 25 jaar verspreid over de hele wereld | OVPro.nl
eCitaro is over de hele wereld te vinden. Foto: Daimler Buses
Daimler buses

Mercedes-Benz Citaro bus na 25 jaar verspreid over de hele wereld

eCitaro is over de hele wereld te vinden. Foto: Daimler Buses

Een bestseller viert zijn zilveren jubileum: De Mercedes-Benz Citaro heeft de stadsbuswereld als geen andere bus gevormd. Of het nu gaat over conventionele aandrijving, of zoals vandaag de dag een volledig elektrische eCitaro: de continu ontwikkelde lagevloerbus is altijd een voorbeeld in zijn klasse geweest en is dat nog steeds op het gebied van milieuvriendelijkheid, veiligheid, comfort en gebruiksvriendelijkheid. Met meer dan 60.000 Citaro en eCitaro bussen in 25 jaar, is het succes groot.

Met zijn milieuvriendelijke en zuinige aandrijving is de Citaro al sinds zijn geboorte up-to-date, meestal zelfs zijn tijd vooruit. Bij de wereldpremière in 1997 werd achterin een dieselmotor volgens de Euro II-emissienorm gebruikt. Al in 2004 voldeed de Citaro met de toen nieuwe SCR-technologie aan de Euro IV-emissienorm. Dat was een mijlpaal op weg naar emissiearme verbrandingsmotoren. Euro V volgt in 2006 ook de presentatie van dieselmotoren met roetfilters. In 2012 is de Citaro opnieuw zijn tijd vooruit met de introductie van dieselmotoren volgens de Euro VI-emissienorm. In de jaren daarna verlagen ontwikkelingen zoals de Citaro hybrid het brandstofverbruik en daarmee de uitstoot verder.

Na intensieve tests van verschillende alternatieve aandrijvingen in de praktijk, zal de eCitaro in 2018 de transformatie naar elektromobiliteit inluiden. Met innovatieve, voortdurend doorontwikkelde batterijtechnologie of het thermisch beheer ervan, zet de norm en heeft het zichzelf nu bovenaan de registratiestatistieken voor e-stadsbussen in Duitsland geplaatst. Het succesverhaal gaat verder: Aangekondigd voor de nabije toekomst zijn de eCitaro met de volgende NMC3 batterijgeneratie en de eCitaro met de brandstofcel als range extender, zodat de e-city bus naadloos verbrandingsmotoren kan vervangen.

Daimler Buses faciliteert de overgang naar elektromobiliteit met de installatie van complete elektrische systemen. Als hoofdaannemer ontwikkelt en levert Daimler Buses op verzoek kant-en-klare complete e-systemen inclusief de complete infrastructuur: eCitaro, herplanning en ombouw van het depot, uitrusten met laadpalen, borging van de stroomvoorziening en laadmanagement. Ondanks alle complexiteit wordt elektromobiliteit met stadsbussen steeds meer een plug-and-play oplossing en vereenvoudigt het de transformatie naar lokaal emissievrije mobiliteit.

Innovatief op veiligheid: van schijfremmen tot sideguard assist

De best mogelijke veiligheid is altijd een van de sterke punten van de Citaro geweest. Al aan het begin van zijn carrière troefde hij af met schijfremmen rondom, antiblokkeerremsysteem en het elektropneumatische remsysteem EBS: een revolutie in 1997.

In 2011 was Mercedes-Benz de eerste die een solobus aanbood met elektronische stabiliteitsprogramma ESP. Voor de gelede bus volgt in 2014 ATC (Articulation Turntable Controller) of te wel de knikhoekregeling. Vandaag de dag zet de Citaro de standaard in alle modellen met Sideguard Assist en Preventive Brake Assist, de eerste actieve remassistent voor stadsbussen. De focus ligt op de bescherming van kwetsbare weggebruikers, een essentieel aspect in het toepassingsgebied.

Ook de passieve veiligheid van de Citaro is voorbeeldig. Vanaf 2020, door de COVID-19-pandemie, zijn heel andere eisen gesteld aan de veiligheid van chauffeurs en passagiers. De ontwikkelaars van de Citaro reageerden snel: Volledig glazen professionele bestuurdersdeuren, filtersystemen met antivirale functie voor Citaro met en zonder airconditioning en optionele desinfectiedispensers verminderen het risico op infectie.

Extreme speciale voertuigen: de grootste ambulance ter wereld en Future Bus

De Citaro lagevloerbus vormt de basis voor tal van speciale voertuigen. Een van de vele spectaculaire voorbeelden in 2009 is een Citaro G: Wordt gebruikt in Dubai en is de grootste ambulance ter wereld en is in deze hoedanigheid zelfs opgenomen in het Guinness Book of Records. Het hoogtepunt van de talrijke speciale voertuigen op basis van de Citaro is echter ongetwijfeld de Mercedes-Benz Future Bus met CityPilot. In 2016 biedt het een spannende kijk op de toekomst van stedelijk vervoer met bussen. De Future Bus is gebaseerd op de Citaro en rijdt volledig autonoom op de openbare weg. Het interieur laat zien dat stadsbussen totaal anders ontworpen kunnen worden. Twee jaar later zijn tal van elementen van het exterieur te vinden in de nieuw geïntroduceerde volledig elektrische eCitaro.

International successen: in gebruik over de hele wereld

De naam Citaro is bijna synoniem met lagevloerstadsbussen. Of het nu in Europese metropolen, in Mexico, in Istanbul als basis van een BRT-systeem, in de Verenigde Arabische Emiraten, in Singapore, Japan of zelfs op het eiland La Réunion in de Indische Oceaan is, passagiers kunnen de Citaro over de hele wereld tegenkomen. Naast de grote publieke en private vervoersbedrijven kiezen ook middelgrote busbedrijven herhaaldelijk voor de Citaro als ruggengraat van de vloot voor stads- en streekvervoer.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.