Spitstram, Bestuur Regio Utrecht

‘Minder reizigers voor sneltram door verkeerd beleid’

Het aantal reizigers dat dagelijks gebruik maakt van de sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein is in vijf jaar tijd afgenomen van 40.000 naar 25.000. Het overgrote deel van die teruggang vond plaats nadat het beginpunt van de sneltram van de voorzijde, pal voor het station, naar de achterzijde van het station is verplaatst. Dat stelt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

Er is reden tot grote bezorgdheid over hoe sommige OV-opdrachtgevers beleid kunnen verzinnen dat reizigers massaal het OV de rug doet toekeren. En dan wil ik hier nu even niet uitvoerig ingaan op de buitengewoon onverstandige besluiten van NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu over het eenmalige chipkaartje.

Nee, ik kijk vandaag even naar een ander absoluut dieptepunt in het OV-beleid. De sneltram Utrecht-Nieuwegein. Opdrachtgever Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft het gepresteerd om in vijf jaar tijd een derde van de reizigers weg te jagen.

Planning

Allereerst kijken we naar een beroerde planning. Vorig jaar heeft die sneltram maandenlang niet gereden. Een spoorvernieuwing draaide uit op een technische mislukking, met zeer langdurige, ernstige reizigershinder tot gevolg. En ook deze zomer zal de sneltram wekenlang niet rijden, opnieuw wegens ‘groot onderhoud’, maar nu op een ander traject.

Het is schokkend, dat deze werkzaamheden niet zijn samengebald in één periode, dat had een hoop reizigershinder gescheeld. En ondertussen wordt wel een autoviaduct over die ‘in de weg zittende’ tram aangelegd om nog meer autoverkeer naar het centrum van Utrecht te trekken.

Overstappen

Intussen moet de milieuvriendelijke, weinig vervoersruimte en géén parkeerruimte nodig hebbende OV-reiziger zich zien te behelpen met een uiterst beroerde overstapvoorziening, ergens weggemoffeld aan de achterzijde van het station. Ver weg van het overige regionale vervoer en de aansluitende bussen richting binnenstad. En zelfs niet dichtbij de achteruitgang van het station.

Nee, ergens in een hoekje achteraf, omdat BRU te gierig was om een paar honderd meter spoor te financieren. Kan de reiziger ook nog een onbeschut, onherbergzaam stuk stedenbouwkundige woestenij oversteken, op weg naar zijn sneltram. En dat jarenlang.

Reiziger

OV is iets anders dan strepen trekken op een plattegrond. Iets anders dan vanachter een bureau een dienstregeling opstellen. OV gaat in de eerste plaats om respectvol omgaan met de reiziger en zijn wensen. Vervoerders en hun opdrachtgevers dienen zich ten volle te realiseren dat reizigers terechte minimumeisen stellen aan het product dat ze wordt geboden.

Belachelijk grote afstanden moeten afleggen om van tram op bus of trein over te stappen, zijn volstrekt onaanvaardbaar. Net als het te hooi en te gras stilleggen van de dienstregeling, zoals we dat ook kennen bij de metro in Amsterdam.

Terruggang

De Sneltram naar Nieuwegein. Ooit beschouwd als het OV van de toekomst, nu nog slechts een schamele schim van zichzelf. Het gebruik in vijf jaar tijd gekelderd van 40.000 naar 25.000 reizigers per dag. Het overgrote deel van die teruggang vond plaats nadat het beginpunt van de sneltram met een achteloze pennenstreek werd verplaatst van de voorzijde, pal voor het station, naar die onherbergzame plek aan de achterkant.

De OV-reiziger pikt veel, maar niet alles. Laat deze blamage een les zijn. Voor Bestuur Regio Utrecht en voor alle andere OV-opdrachtgevers in ons land.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst, voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV

Lees ook:

BRU verkoopt spitstrams met fors verlies

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

10 reacties op “‘Minder reizigers voor sneltram door verkeerd beleid’”

Q.|21.07.14|10:48

Even wat nuance aanbrengen, de huidige eindhalte is een tijdelijke ivm zeer omvangrijke werkzaamheden op de plek van de oude halte, over een paar jaar heeft de tram gewoon weer een eindhalte aan de stadskant en is deze doorgekoppeld aan de nieuwe Uithoflijn. Het is niet eerlijk om de lijn te beoordelen op een tijdelijke situatie.

jan de vos|21.07.14|16:37

De huidige eindhalte blijft totdat de BRU of haar opvolger besluit de tramstellen naar Nieuwegein/IJssestein te vervangen door die van het zelfde type als de Uithof lijn. Tot die tijd zal het stukje tramrails tussen oost en west alleen dienst doen als route naar de remise.
Dus daar mag je de BRU heus wel op afrekenen.

M.H. Van de Wetering|21.07.14|16:48

Sinds 2009 maken veel werknemers gebruik van de Utrecht Bereikbaar Pas die later over gegaan is in de QB pas. Dit is een zichtpas waarmee je niet in of uit check. Daar zit het grote verschil tussen 40.000 en 25.000 reizigers per jaar in de tram. Die 40.000 zitten er wel in, maar registreren zich niet. Sterker nog, met de komst van de eerder genoemde passen is het vermoedelijk alleen maar toegenomen.

Slecht dat je een goed geslaagd project niet noemt en niet meeneemt in je onderzoek.

arent jan|21.07.14|18:38

@MH: waar wordt dan gesteld dat het aantal van 25k is gebaseerd op OVCK?

M.H. Van de Wetering|22.07.14|08:31

Ja, want die 15k andere reizigers worden niet geregistreerd. Die zijn dus niet weggejaagd, maar hebben een ander vervoerbewijs.

jan de vos|22.07.14|10:50

De UtrechtBereikbaarPas was ook een zichtkaart.

baxspace|22.07.14|10:52

Feit is wel dat wanneer je een voorziening tijdelijk weghaalt, als het ware het vertrouwen, het feit dat je op een stuk dienstverlening (lees: OV) kan rekenen weer terugverdiend moet worden. Zo geldt dat inderdaad voor de metro in Amsterdam ook. Blamage van de eerste orde. Kom daar ’s om in Parijs. Ook in de zomer rijdt daar alles gewoon door. Hoe flikken ze dat?

Bij de ombouw van de Amstelveenlijn “binnenkort” zal het net zo gaan.

Eduard de Jong|22.07.14|11:25

Het is al vaak gezegd: Nederland heeft geen professionals, die zich met hart en ziel inzetten voor verbetering van het ov. Politici, meestal van VVD-huize, hebben slechts een prioriteit: kostenbesparing. En een tweede: bereikbaarheid met de auto. De Bondt (ZH), Wiebes (Stadsregio Amsterdam) en Gerritsen (BRU) beschouwen ov als een kostenpost, waar zo veel mogelijk in gesneden moet worden. Resultaat: weg RijnGouwelijn, weg tramlijn 25, weg sneltram Utrecht-Nieuwegein. Incompetentie heerst alom!

Eddy Couvreur, le|22.07.14|12:25

@baxspace. Buitenlands voorbeeld dat niet helemaal klopt. Kom net terug uit Parijs. Daar wordt op vele plekken in het metronetwerk flink verbouwd. En ja, ook daar leidt dat tot overlast. Enkele stations zijn gesloten, op andere stations zijn overstappen tijdelijk niet mogelijk of zeer lastig en moet je flink omreizen. Ook daar wordt het eerst slechter voor het beter wordt.
kijk maar hier: http://www.ratp.fr/informer/trafic/travaux_ratp.php

Sèbastiaan de Groot|23.07.14|23:16

De Utrechtse trambaan is gewoon op en word nu in delen vervangen.
Gelukkig is het stuk Nieuwegein stadscentrum tot aan halte Zuilenstein vervangen in Nieuwegein.
En kanaleneiland tot aan Utrecht Centraal.
Nu word het stuk Nieuwegein tram remise tot aan Kanaleneiland vervangen.

Maar er zijn nu nog 2 stukken die ook vervangen moeten worden.
Dat zijn Nieuwegein Stadscentrum Nieuwegein Zuid en Nieuwegein Stadscentrum IJsselstein Zuid.

Die spitstram is een grote miskoop van het BRU.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.