‘Herkansing voor NS met NS Flex’

OV-chippalen, OV-chipkaart, station Tilburg Centraal

Nu NS een groot deel van de abonnementen omzet naar NS Flex, komt er voor deze reizigers een einde aan het vooraf saldo laden en de verplichte borg op de OV-chipkaart. Een goede ontwikkeling, maar reizigersorgansatie Rover moest wel enkele plannen van NS veranderen. Want het is belangrijk om niet dezelfde fouten te maken als tijdens de introductie van de OV-chipkaart. Innovatie mag niet zorgen voor meer handelingen en problemen, schrijft Rover-directeur Freek Bos in een blog. 

BLOG – De OV-chipkaart heeft de reiziger een aantal grote voordelen gebracht. Dagelijks eerst langs de kaartautomaat is niet meer nodig. Toch maar een halte eerder de trein uit of op het laatste moment kiezen voor de bus in plaats van de trein? Geen probleem, het pasje is in al het openbaar vervoer geldig.

Instapborg

De manier waarop de OV-chipkaart is uitgevoerd, heeft ook de nodige nadelen gebracht. Het grootste nadeel is wel de vereiste instapborg van 20 euro om met de trein te mogen reizen. Aan het eind van de treinreis blijft er altijd ongebruikt saldo op de kaart staan. Wat meestal net niet genoeg is voor de volgende treinreis, waardoor toch weer een gang naar de kaartautomaat nodig is.

Daarom is het goed dat er wordt gewerkt aan verbeteren van de OV-chipkaart. De kwestie van saldo laden en instapborg moet nu als eerste worden opgelost. NS loopt daarin voorop met de overstap naar NS Flex, waarbij een groot deel van de NS-abonnementhouders voortaan achteraf betaalt voor de reis.

NS Flex

De afgelopen tijd zijn we met NS in gesprek geweest over NS Flex. Tot onze verbazing stelde NS dat met één kaart door het hele OV reizen tot het verleden zou gaan behoren voor reizigers die naast een NS-abonnement ook nog met een abonnement van een ander vervoersbedrijf reizen. Deze reizigers zouden voortaan met twee verschillende OV-chipkaarten moeten reizen. Het doel van één kaart voor al het OV verdwijnt daarmee van de radar.

Gelukkig is NS van dit idee afgestapt na bestudering van onze adviezen. Reizigers met een busabonnement blijven voorlopig voor dit abonnement op saldo reizen, terwijl zij de treinreizen wel op rekening betalen – en dat op één OV-chipkaart. Ook wisten we NS af te brengen van het plan om alle abonnementhouders langs de kaartautomaat te sturen om daar zelf op NS Flex over te stappen.

Innovatie moet tenslotte zorgen voor meer gemak en niet voor extra handelingen en problemen. Juist daar heeft de OV-chipkaart in het verleden de nodige steken laten vallen. Met NS Flex krijgt NS nu een mooie kans om het deze keer beter te doen.

Lees ook:

Laatste abonnement met middagspitskorting verdwijnt bij NS

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Herkansing voor NS met NS Flex’”

Herman Hoorweg|05.03.20|10:16

Translink moet een systeem krijgen waarbij om te beginnen dat 65+ mensen die reizen op alle met ns en andere vervoerders 35% korting krijgen
Geldig pas na 09.00 u. Geen kortingen tussen 16.30u en 18.30 u
stations waar meerdere trein vervoerders zijn geen verschillende instap poortjes zijn.
Dit werkt voor de reizigers verwarrend en wordt hier door passagiers en kostend verhogend .
een verkeerd poortje inte stappen krijg je een boete bij NS een boete van €50 naast het inhouden naast borg €20