elektrische bus, BusTech

‘Garantiefonds niet de enige stimulans voor meer elektrische bussen’

Staatssecretaris Sharon Dijksma wil dat er een Europees garantiefonds komt om vervoerders in heel Europa aan te sporen meer elektrische bussen te kopen. Vervoerders moeten op dit fonds kunnen terugvallen als ze een elektrische bus hebben gekocht waarvan de levensduur van de accu uiteindelijk tegenvalt. Er zijn echter nog meer mogelijkheden om vervoerders over te halen sneller over te stappen naar zero emissie-vervoer.

De staatssecretaris heeft haar wens voor een dergelijk fonds uitgesproken tijdens een bijeenkomst met vervoerder Transdev en diens Nederlandse dochterondernemingen Connexxion en Hermes in Eindhoven. Hermes wil al in 2020 alle bussen in Eindhoven op elektriciteit laten rijden en is daarmee de eerste Nederlandse vervoerder die al zo snel inzet op zero emissie-busvervoer.

Dijksma sprak bij de bijeenkomt over de toekomst van uitstootvrij openbaar vervoer en wat de overheid zou moeten doen om barrières weg te nemen. De staatssecretaris hoopt dat vervoerders eerder elektrische bussen durven te kopen wanneer ze terug kunnen vallen op dit garantiefonds dat moet gaan opereren als een soort verzekering.

Levensduur accu’s

Dit garantiefonds is volgens de bewindsvrouw belangrijk omdat vervoerders nu bang zouden zijn om elektrische bussen aan te schaffen, vanwege de onzekerheid die bestaat over de levensduur van de accu’s. “Dit is een belangrijke reden waarom elektrische bussen op prijs niet kunnen concurreren met bussen die op vervuilende brandstoffen rijden zoals diesel. Door dit soort onzekerheden weg te nemen, wil ik de weg vrijmaken voor nog meer schone uitstootvrije bussen.”

Toch is de levensduur van accu’s voor elektrische bussen vaak wel al bekend, zo meent Tom Granvik, de financieel directeur van Linkker. Linkker is een bedrijf dat in Finland is ontstaan en zich richt op de techniek voor elektrische bussen. “De levensduur van batterijen hoeft geen barrière te zijn, want wij zien dat er voldoende goede opties op de markt beschikbaar zijn. Verschillende batterijen gaan tien jaar mee.”

Elektrisch vervoer

Linkker reageert wel verheugd op het feit dat de staatssecretaris maatregelen wil nemen om de omslag naar zero emissie gemakkelijker te maken. “Dit initiatief verwelkomen we.” Granvinks mening is echter dat er ook andere stappen te nemen zijn om de transitie gemakkelijker te maken. “We moeten ons niet te veel richten op subsidies en fondsen, maar ook op het goed organiseren van het proces. Zo kunnen grote kostenbesparingen ontstaan.”

Volgens de financieel directeur van Linkker kunnen de huidige lichtgewicht en hoogwaardige voertuigen namelijk gemakkelijk 20 tot 25 jaar meegaan. “Die bussen kunnen dus veel langer dan dieselbussen ingezet worden. Vervoerders hoeven daarvoor alleen na een jaar of tien het interieur, de systemen en de batterij te vervangen. Dit is veel goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe bus en de kosten kunnen hierdoor flink worden gereduceerd. Om dit mogelijk te maken, is het van belang dat de overheid faciliteert dat voertuigen langer mogen blijven rijden, ook met ingang van een nieuwe concessie.”

Financiële compensatie

Volvo Bus, de busbouwer die veel inzet op elektrisch busvervoer, ondersteunt het idee van een Europees garantiefonds, maar ziet tegelijkertijd andere mogelijkheden. “Wij zien ook nog andere mogelijkheden om op korte termijn de introductie van elektrische bussen te versnellen”, aldus Bas Dubois van Volvo Bus. “Bijvoorbeeld door de vervoerders financieel te compenseren voor de hogere investeringskosten.”

Volvo denkt dat die compensatie kan worden gefinancierd uit de lagere kosten voor de maatschappij. “Door het ontbreken van schadelijke uitlaatgassen en een vermindering van het geluidsniveau zijn de kosten voor de maatschappij van ziekte, geluidswerende maatregelen en dergelijke immers ook lager. Ook zou kunnen worden gekeken naar de financiering van de (snel)laad infrastructuur. In heel Nederland is sinds decennia een dieseltank- infrastructuur aanwezig, maar een elektrische ’tank’-infrastructuur voor bussen moet nog worden opgebouwd.”

Europese Commissie

Dijksma wil haar plan voor een garantiefonds voorleggen aan de Europese Commissie. Tegelijkertijd erkent ze dat er naast dit fonds ook andere initiatieven nodig zijn om het openbaar vervoer milieuvriendelijker te laten opereren. De Nederlandse overheid wil graag dat Nederland het goede voorbeeld geeft aan andere Europese landen en heeft daarvoor de afspraak opgesteld dat vanaf 2025 alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij zijn van uitstoot.

Lees ook: Volvo gaat volledig inzetten op elektrische en hybride OV-bussen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.