U-OV lokt reiziger in rustigere bus met drukte-indicator

Bussen op Jaarbeursplein in Utrecht
Bron: inge

Op de informatieschermen in Utrechtse bussen gaat U-OV voortaan aantonen of een bus eerder of juist later minder druk is. De vervoerder hoopt de drukte in de spits beter te kunnen spreiden door reizigers actief te wijzen op een minder drukke rit. Deze informatie wordt gebaseerd op OV-chipkaartdata van de afgelopen twee weken en wordt steeds automatisch gecorrigeerd wanneer reizigersaantallen veranderen.

De drukte-indicator van U-OV is gebaseerd op spitsmijdprogramma MyOV, een systeem waarmee treinreizigers punten kunnen sparen als ze kiezen voor een rustigere treinreis. Dit wordt door spoorvervoerder NS al enkele jaren gebruikt. Vervoerders vinden het belangrijk om de drukte in de spits te verlichten, want daardoor wordt het reizen in het OV comfortabeler, ontstaat meer capaciteit en het scheelt ook in de kosten voor vervoerders.

Gewoontereiziger

Deze drukte-indicator van U-OV is bedacht door Fabian Wegewijs, die zelf deelnam aan MyOV en zo ontdekte dat hij een veel rustigere trein kon nemen door iets eerder te vertrekken. “Ik realiseerde me dat mensen echte gewoontereizigers zijn, en dat ik zelf zonder MyOV nooit gekeken zou hebben of een trein eerder rustiger was”, aldus Wegewijs, die woordvoerder is bij U-OV.

“Had ik dat wel geweten, dan had ik ook zonder een paar cent beloning vanuit MyOV toch voor de rustigere trein gekozen. Toen ben ik gaan nadenken over hoe we onze reizigers konden vertellen of een rit eerder of later rustiger is, zonder daar iets tegenover te zetten en zonder dat de reiziger er al teveel moeite voor hoeft te doen. De TFT-schermen in de bussen lonen zich daar perfect voor. Zo is de drukte-indicator ontstaan.”

Drukte

Voor de Utrechtse vervoerder is het belangrijk om het aantal reizigers beter spreiden. De verwachting is namelijk dat het aantal reizigers in de stad zal groeien met 5 procent per jaar en om die drukte het hoofd te bieden, moet de vervoerder maatregelen nemen. U-OV meent zelfs dat het mogelijk is om in de spitsuren het aantal reizigers beter te verdelen. “Door reizigers niet te vragen de spits geheel te mijden, maar slechts één rit eerder of later te pakken, is de aanpassing voor de reiziger veel kleiner”, aldus Wegewijs.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.