FMN: project Verbeterd Toezicht OV moet landelijk gaan

Connexxion baas Theo Vegter, minister Spies

Het project Verbeterd Toezicht openbaar vervoer zou na de pilotfase moeten worden uitgebreid door heel Nederland. Dat zei Theo Vegter, directeur van Connexxion en voorzitter van de projectgroep Verbeterd Toezicht OV maandag 9 juli in Den Haag. Daar werd door alle streekvervoerders, het CNV, het ministerie van Binnenlandse Zaken, provincies en stadsregio’s een  convenant ondertekend. Daarmee is vastgelegd dat veiligheid voortaan als norm gaat gelden binnen de openbaar vervoer-aanbestedingen.

Sociale veiligheid van medewerkers en reizigers was voorheen geen basisnorm binnen de openbaar vervoer-aanbestedingen. Daardoor konden vervoerbedrijven elkaar op dit onderdeel beconcurrereren met alle gevolgen voor de kwaliteit. Met de ondertekening van het convenant geldt de sociale veiligheid nu als vaste norm binnen aanbestedingsprocedures.

Verbeterd Toezicht

Het project Verbeterd Toezicht OV is opgezet naar aanleiding van een reeks ernstige geweldsdelicten tegen buschauffeurs en conducteurs. Het project voorziet onder meer in een betere inzet en een uitbreiding van het aantal toezichthouders op treinen en bussen. Daarbij werken alle streekvervoerders samen en wisselen ze ook toezichthouders uit daar waar het nodig is.

Het betreft een proefproject dat van 1 september 2011 tot en met 31 augustus 2012 loopt in Brabant, Zuid-Holland en Randstad -Noord. Uit de voorlopige cijfers die gisteren werden bekend gemaakt, blijkt dat het verbeterde toezicht heeft bijgedragen aan een daling van 23 % van zogeheten A-incidenten (fysiek geweld, bedreiging) op trein en bus.

Opsteker

Volgens voorzitter Theo Vegter is dat in het korte tijdsbestek dat de proef loopt een enorme opsteker. “Daarbij is het veiligheidsgevoel onder de medewerkers gestegen van een 6,2 naar 6,7. En iedereen weet dat een stijging van 0,5 procent in deze tak van sport aanzienlijk is te noemen.”

Vegter is bang dat de know how en de kunde van de mensen die bij het project zijn betrokken, verloren gaat als het na 31 augustus ophoudt.

Landelijk

Hij dringt er bij de betrokken partijen op aan om het project voort te zetten en zelfs landelijk uit te rollen. “Het zou toch zonde zijn als we een dergelijk project met zulke goede resultaten verloren laten gaan. Dan is alles voor niets geweest en zal de curve van geweld weer omhoog gaan.”

De voorzitter pleit ervoor om betrokken ministeries (BZK en I&M) bij de eventuele voortzetting van het project te blijven betrekken. “Ik zie sociale veiligheid als een gedeelde verantwoordelijkheid voor zowel vervoerders als het Rijk. Hierin zouden we samen moeten doorpakken.” Vegter denkt dat het project landelijk kan worden doorgestart met een additionele financiële injectie van 7 tot 8 miljoen euro.

Lees ook:Veiligheid voortaan als norm binnen ov-aanbestedingen

Fred Kramer

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.