Vooral private investeerders geïnteresseerd in koop Arriva

Arriva-bus op Deventer
Foto Inge

Met name private investeerders hebben belangstelling om vervoerder Arriva over te nemen van moederbedrijf Deutsche Bahn. Onlangs zijn Goldman Sachs, Brookfield en I Squared Capital het gesprek hierover aangegaan met DB. Als een private investeerder Arriva overneemt, zou in Nederland een vervoerder actief worden die niet in meer of mindere mate eigendom is van een overheid. Inmiddels hebben vier partijen hun interesse kenbaar gemaakt.

Drie partijen zouden eerder al belangstelling hebben getoond voor de vervoerder. Behalve het Franse Keolis hebben ook het Amerikaanse Apollo (een bedrijf dat vermogen van investeerders in ondernemingen steekt), het Amerikaanse Carlyle en de Duitse vermogensbeheerder DWS interesse, melden Britse media.

DB heeft Arriva te koop gezet in de hoop enkele miljarden binnen te halen om de schuld van circa 20 miljard euro af te lossen. Naar verluidt wil de Duitse spoorvervoerder tussen de 3,5 en 4 miljard euro verdienen met de verkoop. Het Duitse spoorbedrijf zit flink in de schulden en heeft bovendien extra kapitaal nodig om de ambities voor het spoorvervoer in Duitsland zelf waar te maken.

3 miljard

Deutsche Bahn werkt samen met de Deutsche Bank en Citi tijdens het traject om een koper te vinden voor dochteronderneming Arriva. Volgens bronnen bij Citi worden er nu verschillende biedingen vanaf ongeveer 3 miljard euro besproken met Deutsche Bahn. Naar verluidt wil DB alle indicatieve biedingen binnen hebben voor de zomervakantie, waarna in het najaar besloten zou moeten worden wie Arriva kan overnemen.

Tot nog toe is SNCF-dochter Keolis de enige bestaande vervoerder die bezig zou zijn met een bod voor Arriva. Verder zijn het vooral investeerders die proberen een voet aan de grond te krijgen in de mobiliteitssector. Goldman Sachs is een investeringsbank en Brookfield is een Noord-Amerikaanse investeerder. I Squared Capital en DWS zijn vermogensbeheerbedrijven, waarbij de eerste bekend staat om haar investeringen in infrastructuur. Deze bedrijven investeren privaat vermogen (private equity) in verschillende ondernemingen om zo winst te behalen.

Ook het Amerikaanse Apollo is dus een zogenaamde private equity-onderneming. Volgens de Britse krant Sunday Telegraph probeert deze partij al langer een speler te worden in de Europese OV-sector. Het probeerde namelijk vorig jaar ook al FirstGroup over te nemen, een Britse vervoerder die actief is op het gebied van bus- en spoorvervoer. Die koop ging echter niet door.

Private equity

Private equity staat voor risicodragend vermogen dat afkomstig is van beleggers en wordt gebruikt voor de financiering van niet-beursgenoteerde ondernemingen. Gewoonlijk wordt een bedrijf dat is opgekocht door een private equity-onderneming na een aantal jaren alweer verkocht, waarbij de investeerders hun inleg terugkrijgen én de winst die ze daarop kunnen maken. Deze partijen zien dus mogelijkheden om winst te maken op de koop van Arriva.

Hoewel het bij een dergelijke investering nooit zeker is hoe groot het rendement uiteindelijk zal zijn, is het behalen van een goed rendement wel van groot belang. Daarom worden vaak plannen gemaakt om het bedrijf te laten groeien, overnames te doen of de kosten te verlagen ook. Ook het verkopen van verliesgevende onderdelen van het bedrijf, behoort tot de mogelijkheden. Overigens heeft onderzoek uitgewezen dat de financiële prestaties vaak inderdaad verbeteren en dat ook de winstgevendheid wordt vergroot.

Beursgang

Enkele jaren terug onderzocht spoorvervoerder Deutsche Bahn ook al een mogelijke beursgang voor Arriva, maar dat plan werd van de hand gewezen. Experts spraken op dat moment tegen Reuters van een slimme keuze in het huidige economische klimaat en vanwege de onzekerheid die er bestaat door het vertrek van Engeland uit de Europese Unie. Een verkoop aan een private equity-onderneming daarentegen, zou juist verstandig zijn. Op die manier zou het meeste geld te verdienen zijn aan Arriva.

Arriva is momenteel actief in veertien Europese landen en heeft circa 53.000 werknemers. Daarvan werken er 5.500 in Nederland in concessies in Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland. Vorig jaar werd een totale omzet gegenereerd van 5,4 miljard euro. De betrokken partijen onthouden zich voorlopig van alle commentaar.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Vooral private investeerders geïnteresseerd in koop Arriva”

Ties Wildeboer|18.06.19|11:27

Dit zal zonder enige twijfel weer ten koste gaan van arbeidsvoorwaarden van personeel en kwaliteit vervoer voor de reiziger. Ik houd mijn hart vast!

Wiebe Goossen|18.06.19|11:02

Héél apart dat je straks niet alleen te maken krijgt met ‘aanbestedingen’, maar ook nog eens met vervoersmaatschappijen die als het ware onder je vandaan worden vekocht c.q. verhandeld!