GVB: vertrouwen dat we 22 juli starten op Noord/Zuidlijn

(Foto: Carlijn)

Hoewel er nog enkele knelpunten in de Noord/Zuidlijn opgelost moeten worden, geloven de betrokkenen dat de startdatum van 22 juli gehaald kan worden. Het zou echter wel kunnen dat de kwaliteit van de dienstverlening in het begin nog niet op het gewenste niveau ligt. Dat laat de Amsterdamse stadsvervoerder GVB weten naar aanleiding van eerder nieuws dat de geplande startdatum op losse schroeven staat.  

In een reactie aan de Maatschappij Voor Beter OV, stelt de vervoerder nog steeds vertrouwen te hebben in de datum die sinds 2016 wordt genoemd. “We zijn er allemaal op gebrand om op 22 juli te rijden en blijven daarop sturen”, aldus de stadsvervoerder. Ook de verantwoordelijke Amsterdamse wethouder Pieter Litjens zegt niet te twijfelen dat de nieuwe verbinding dan voor publiek kan worden geopend.

Zorgen

Begin dit jaar is er in opdracht van GVB, Metro en Tram en de Vervoerregio Amsterdam een onderzoek uitgevoerd, waarna de onderzoekers enkele zorgen kenbaar maakten. Ze durfden ook de startdatum van 22 juli nog niet te bevestigen en adviseerden de stand van zaken eind deze maand opnieuw te bekijken. Volgens GVB zijn die zorgen voor alle betrokken partijen herkenbaar, maar wordt hieraan gewerkt. Alle aanbevelingen uit het onderzoek, worden overgenomen.

Problemen zijn er nog met het treinbeveiligingssysteem en met de reisinformatie via de borden op de stations, de schermen in de bussen en trams en de OV-apps. Volgens GVB is het van groot belang dat het beveiligingssysteem robuust en werkbaar is. “Vanzelfsprekend zullen we nooit concessies doen op het terrein van veiligheid”, benadrukt GVB in de reactie. Voor de reisinformatie brengt de vervoerder momenteel alternatieven in kaart om reizigers toch goed te informeren tijdens of voorafgaand aan hun reis.

Dienstregeling

Er is bovendien kritiek gekomen op de aangepaste dienstregeling. In de oorspronkelijke dienstregeling werd er nog van uitgegaan dat er in de spits elke 5 minuten een metro zou rijden en de rest van de dag elke 7,5 minuut. Dat is nu niet langer het geval. “De frequentie van elke 6 minuten is voldoende om het verwachte aantal reizigers op de Noord/Zuidlijn te vervoeren en ook voldoende om de reizigersstroom bovengronds te bedienen”, aldus GVB.

Wel waarschuwt de vervoerder dat er altijd opstartproblemen zijn bij projecten die zo groot zijn als de Noord/Zuidlijn. Bij tegenslagen kan het dus voorkomen dat er moet worden uitgeweken naar andere maatregelen. Omdat de metrolijn en het bovengrondse lijnennet als één geheel functioneren, kunnen problemen met de Noord/Zuidlijn ook effecten hebben op het bovengrondse net.

Vertrouwen

De stadsvervoerder erkent dat er nog enkele knelpunten op te lossen zijn en benadrukt hier hard aan te werken. “Er moet nog veel werk verzet worden door ons allemaal. Met een kleine vijf maanden te gaan, begint de tijd te dringen maar we hebben er alle vertrouwen in dat we 22 juli gaan halen.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.