Boete en bonus weer mogelijk voor prestaties Noord/Zuidlijn

GVB kan dit jaar boetes krijgen of juist bonussen ontvangen voor de prestaties op de Noord/Zuidlijn. Het gaat dan bijvoorbeeld over uitval of de vertrekpunctualiteit. De Vervoerregio had voor een aantal concessie-eisen tijdelijk een ontheffing gegeven aan de vervoerder, omdat de verwachting was dat de prestaties van het bestaande systeem voor beveiliging en de verkeersleiding zouden achterblijven.

Inmiddels werkt het systeem goed en zijn de ontheffingen niet langer nodig. Daarom is besloten om de ontheffingen met terugwerkende kracht te laten aflopen en GVB weer af te rekenen op de prestaties zoals die zijn afgesproken in de concessie. De concessieverlener mag daardoor uitgevallen kilometers verrekenen en de punctualiteit is weer onderhevig aan bonussen, malussen en boetes. Dit wordt uiteindelijk verrekend in de eindafrekening.

S&C-systeem

De reden dat GVB zich eerder nog niet aan de gestelde eisen hoefde te houden, was dat de versie van het Signalling & Control-systeem (S&C-systeem) op de Noord/Zuidlijn op dat moment nog niet voldoende ontwikkeld was om aan alle concessie-eisen te voldoen of hierover te kunnen rapporteren. Daarom werd al voor de start van de nieuwe lijn op 22 juli besloten om GVB voorlopig niet aan te rekenen op bepaalde eisen in de concessie en dit op termijn af te bouwen.

Volgens de vervoerder werkt het systeem nu prima, op enkele incidenten na. Dit houdt in dat uitgevallen kilometers gewoon verrekend mogen worden en dat de vervoerder een boete kan krijgen vanwege de vertrekpunctualiteit. Die punctualiteit kan ook tot bonussen of juist malussen leiden. Daarnaast is het nu mogelijk om GVB af te rekenen op een sluitende ritregistratie en de informatie aan de concessieverlener.

Minimale frequentie

Er zijn voor de Noord/Zuidlijn echter nog steeds uitzonderingen, die voor de andere metrolijnen niet gelden. Hoewel er eigenlijk gevraagd was om 12 metro’s per uur tijdens de spits, rijdt de vervoerder er nu slecht 10. Dit komt omdat het S&C-systeem de hogere frequentie nog niet toelaat. Na de zomer start GVB met het testen van de extra twee metro’s per uur.

Tegelijkertijd wordt GVB beoordeeld op basis van de punctualiteit, maar af en toe blijkt het systeem aan bestuurders te vroeg een signaal voor vertrek te geven. Eigenlijk wordt een rit als stipt beschouwd als deze tussen de 0 en 120 seconden vertrekt ten opzichte van de dienstregelingstijd, maar de concessieverlener heeft er nu mee ingestemd om de definitie aan te passen naar -10 tot 110 seconden. Zo wordt het te vroege vertreksignaal gecorrigeerd.

Regelmaat

Als laatste is besloten dat er in ieder geval voorlopig gestuurd blijft worden op punctualiteit in plaats van op regelmaat. Dat is bij de andere metrolijnen in Amsterdam ook het geval, maar er was eerder afgesproken om te testen met sturing en afrekening op basis van regelmaat en niet op punctualiteit. Daarbij horen ook nieuwe prestatie-indicatoren.

De Vervoerregio heeft echter ingestemd met de vervoerder om nu nog te blijven sturen op punctualiteit. Volgens GVB zijn de prestaties nu namelijk erg goed als gestuurd wordt op punctualiteit en er is nog niet gestart met de testen. Daarmee kan worden begonnen na het beschikbaar komen van een nieuwe versie van het beveiligingssysteem. Eventueel kan op een later moment dus ook nog gekozen worden voor een nieuw mechanisme.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Boete en bonus weer mogelijk voor prestaties Noord/Zuidlijn”

baxspace|04.06.19|12:36

Nooit begrepen wie er echt beter wordt van zo’n boetesysteem. De passagiers in elk geval niet, lijkt me. Noch de vervoerder zelf, die gaat beknibbelen op andere zaken. De logica hierachter is mij dus nog niet duidelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.