Nieuwe station Vlaardingen Oost op Hoekse Lijn

RET start metrovervoer op Hoekse Lijn

De RET is maandagochtend gestart met de exploitatie van de nieuwe metroverbinding Hoekse Lijn tussen Hoek van Holland en Schiedam Centrum. Op het nieuwe metrostation Steenpolderdijk in Maassluis stelden RET en de gemeente Rotterdam afgelopen zaterdag de lijn voor het eerst open voor reizigers. Zij konden de hele dag gratis proefrijden.

De nieuwe metrolijn sluit in Schiedam Centrum aan op het Rotterdamse metronetwerk en rijdt dan verder via  haltes zoals Beurs, Blaak en Kralingse Zoom bij de Erasmus Universiteit. Directeur Maurice Unck van de RET vertelde bij de opening zaterdag dat er voorafgaand aan de opening veel kilometers zijn proefgereden. “De afgelopen maanden is er 160.000 kilometer op deze lijn gereden.” Deze tests hebben volgens hem veel informatie opgeleverd. Daarbij moesten een aantal zaken worden opgelost, of tijdelijk opgelost.

Bekijk hier het video-interview met directeur Maurice Unck van de RET van OVPro-zuster SpoorPro:

Opstartfase

Maandag is de B-lijn geopend tussen Nesselande en Hoek van Holland Haven. Daarna volgt een periode van ongeveer een maand waarin de RET alleen de dienstregeling van de B-lijn rijdt. In deze opstartfase kunnen zowel reizigers als de RET wennen aan de nieuwe metroverbinding en kunnen eventuele kinderziekten worden opgelost. “Dat betekent dat er ook af en toe nog wel eens dingen mis zullen gaan. Daarvoor hebben we ook nog het vervangend busvervoer in afgeslankte vorm achter de hand.”

Wethouder Arjan van Gils: “We gaan vandaag starten, nadat we er zo lang op hebben gewacht. Tegelijkertijd weten we dat het niet klaar is. De komende maanden gaan we kennismaken. De volgende stap is natuurlijk de verlenging naar het strand. We zorgen dat ook het laatste deel zo snel wordt opgeleverd, zodat je over twee jaar op je slippers naar het strand kunt. Vanaf de Coolsingel sta je dan binnen een half uur op het strand.”

Volledige exploitatie

Op 1 november start de volledige exploitatie, waarbij er met hogere frequenties zal worden gereden. Dan gaan ook de spitsritten naar Vlaardingen-West op metrolijn A rijden. Het vervangend busvervoer wordt dan beëindigd. “Op 1 november is de lijn helemaal van de reiziger. Dus nu is het nog een spannende tijd”, aldus Unck. De RET, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de omliggende gemeenten zullen in november bij een openingsmoment nog uitgebreid stilstaan bij het moment van volledige exploitatie.

De voormalige NS-lijn liep van Hoek van Holland naar Rotterdam Centraal. De nieuwe metrolijn komt niet op Rotterdam Centraal, maar sluit in Schiedam Centrum aan op het Rotterdamse metronetwerk. De metro’s gaan vaker rijden dan in de NS-tijd. Dat varieert van elke twintig minuten in Hoek van Holland tot elke vijf minuten in Schiedam en Vlaardingen vanaf de volledige exploitatie.

Toekomst

De RET verwacht dat de combinatie van het rijden met hogere frequenties, de aansluiting op het RET-metronetwerk en nieuwe stations ervoor zal zorgen dat er binnen enkele jaren 40 procent meer reizigers op dit traject rijden dan voorheen toen NS de lijn exploiteerde. De stadsvervoerder wil in de toekomst ook andere, nieuwe verbindingen realiseren. Op het wensenlijstje staat een verbinding door Rotterdam Zuid en een lijn tussen Dordrecht en Den Haag.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RET start metrovervoer op Hoekse Lijn | OVPro.nl
Nieuwe station Vlaardingen Oost op Hoekse Lijn

RET start metrovervoer op Hoekse Lijn

De RET is maandagochtend gestart met de exploitatie van de nieuwe metroverbinding Hoekse Lijn tussen Hoek van Holland en Schiedam Centrum. Op het nieuwe metrostation Steenpolderdijk in Maassluis stelden RET en de gemeente Rotterdam afgelopen zaterdag de lijn voor het eerst open voor reizigers. Zij konden de hele dag gratis proefrijden.

De nieuwe metrolijn sluit in Schiedam Centrum aan op het Rotterdamse metronetwerk en rijdt dan verder via  haltes zoals Beurs, Blaak en Kralingse Zoom bij de Erasmus Universiteit. Directeur Maurice Unck van de RET vertelde bij de opening zaterdag dat er voorafgaand aan de opening veel kilometers zijn proefgereden. “De afgelopen maanden is er 160.000 kilometer op deze lijn gereden.” Deze tests hebben volgens hem veel informatie opgeleverd. Daarbij moesten een aantal zaken worden opgelost, of tijdelijk opgelost.

Bekijk hier het video-interview met directeur Maurice Unck van de RET van OVPro-zuster SpoorPro:

Opstartfase

Maandag is de B-lijn geopend tussen Nesselande en Hoek van Holland Haven. Daarna volgt een periode van ongeveer een maand waarin de RET alleen de dienstregeling van de B-lijn rijdt. In deze opstartfase kunnen zowel reizigers als de RET wennen aan de nieuwe metroverbinding en kunnen eventuele kinderziekten worden opgelost. “Dat betekent dat er ook af en toe nog wel eens dingen mis zullen gaan. Daarvoor hebben we ook nog het vervangend busvervoer in afgeslankte vorm achter de hand.”

Wethouder Arjan van Gils: “We gaan vandaag starten, nadat we er zo lang op hebben gewacht. Tegelijkertijd weten we dat het niet klaar is. De komende maanden gaan we kennismaken. De volgende stap is natuurlijk de verlenging naar het strand. We zorgen dat ook het laatste deel zo snel wordt opgeleverd, zodat je over twee jaar op je slippers naar het strand kunt. Vanaf de Coolsingel sta je dan binnen een half uur op het strand.”

Volledige exploitatie

Op 1 november start de volledige exploitatie, waarbij er met hogere frequenties zal worden gereden. Dan gaan ook de spitsritten naar Vlaardingen-West op metrolijn A rijden. Het vervangend busvervoer wordt dan beëindigd. “Op 1 november is de lijn helemaal van de reiziger. Dus nu is het nog een spannende tijd”, aldus Unck. De RET, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de omliggende gemeenten zullen in november bij een openingsmoment nog uitgebreid stilstaan bij het moment van volledige exploitatie.

De voormalige NS-lijn liep van Hoek van Holland naar Rotterdam Centraal. De nieuwe metrolijn komt niet op Rotterdam Centraal, maar sluit in Schiedam Centrum aan op het Rotterdamse metronetwerk. De metro’s gaan vaker rijden dan in de NS-tijd. Dat varieert van elke twintig minuten in Hoek van Holland tot elke vijf minuten in Schiedam en Vlaardingen vanaf de volledige exploitatie.

Toekomst

De RET verwacht dat de combinatie van het rijden met hogere frequenties, de aansluiting op het RET-metronetwerk en nieuwe stations ervoor zal zorgen dat er binnen enkele jaren 40 procent meer reizigers op dit traject rijden dan voorheen toen NS de lijn exploiteerde. De stadsvervoerder wil in de toekomst ook andere, nieuwe verbindingen realiseren. Op het wensenlijstje staat een verbinding door Rotterdam Zuid en een lijn tussen Dordrecht en Den Haag.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.