‘Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Hoofddorp via Schiphol’

Noord/Zuidlijn
Bron Inge

De Amsterdamse Noord/Zuidlijn heeft over tien jaar wellicht een halte op luchthaven Schiphol. Het is de ambitie om metrolijn in het komende decennium namelijk vanaf Amsterdam-Zuid door te trekken naar Hoofddorp. Zeven partijen, waaronder NS, ProRail, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam, hebben daarover gesproken, al zijn er nog geen concrete toezeggingen gedaan.

Dit in tegenstelling tot wat de Volkskrant meldt op basis van bronnen. De verlenging van de lijn zal naar verwachting zeker 3 miljard euro gaan kosten. Vorige maand vroegen NS en ProRail al om een totaalbedrag van 20 miljard euro voor investeringen in het spoor en OV en het doortrekken van deze metrolijn was één van de plannen op de wensenlijst. De metrolijn moet op het nieuwe traject vrijwel overal bovengronds gaan rijden, parallel aan de A4.

Financiële steun

De verschillende partijen zouden allemaal bereid zijn hun portemonnee hiervoor te trekken. Maar vooral het Rijk zal een fors bedrag in dit project moeten steken. Dit bedrag kan komen uit het Investeringsfonds dat het Rijk al heeft aangekondigd. In dit fonds zitten miljarden die bedoeld zijn voor knelpunten in de Nederlandse economie. Het geld in dit fonds kan mede worden geïnvesteerd in infrastructuur.

Ook NS maakt zich hard voor deze metrolijn, hoewel de spoorvervoerder hier niet zelf rijdt. Het vervoer van GVB op de langere metrolijn wordt dus niet als concurrentie gezien en daar is de gemeente Amsterdam erg verheugd over. Maar NS-topman Roger van Boxtel vertelt in de krant voordelen te zien in het creëren van meer ruimte op het spoor in de Schipholtunnel. Dit spoor nodig is voor de internationale treinverbindingen en snellere treinen naar het noorden en oosten van Nederland.

Bereikbaarheid

Dit plan is dus een van de ambities van de OV-sector om te zorgen dat Nederland op termijn niet vastloopt. De Mobiliteitsalliantie waarschuwt daar al langer voor en vraagt dus al jaren om forse investeringen in de mobiliteit van Nederland. Zelfs premier Rutte ging in gesprek met de vier grote steden. En minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zei deze week: “Dit is een van de vele wensen om de bereikbaarheid in Nederland op een duurzame wijze te verbeteren.” Er zijn dus nog steeds verschillende opties waarnaar wordt gekeken.

Lees ook:

NS en ProRail vragen 20 miljard euro voor OV-investeringen

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “‘Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Hoofddorp via Schiphol’”

Dolf Heibloem|18.02.20|11:27

Bijkomend voordeel van doortrekken van de N/Z-lijn naar Schiphol en Hoofddorp (wellicht ook Nieuw Vennep?) is dat de luchthaven via een tweede railsysteem bereikbaar is. Bij stagnatie of uitval van het treinverkeer is de metro een alternatief met hoge capaciteit, zowel qua frequentie als passagiers aantallen.

Hans Boersma|26.12.19|11:50

Ik denk dat het doortrekken van de metro naar Schiphol beter is dan de doortrekking naar Uithoorn. Dit ook vanwege de drukke busverbinding tussen Schiphol en Amsterdam Elandsgracht. Zeker als je daarmee stopt op de Amstelveense weg en knooppunt Schiphol Noord. Tussen Amsterdam Zuid en Uithoorn komt immers al een tramlijn.

Teko Salverda|18.12.19|12:05

Verstandig dat niet gekozen wordt om de metro te laten rijden op het treinspoor.
Maar zou een 5e en 6e spoor van Riekerpolder tot station Schiphol niet voldoende ruimte bieden voor een zeer frequente Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam Zuid? Toegegeven, ook een heel dure oplossing.
De Noord-Zuidlijn zou dan m.i. beter via Amstelveen naar Uithoorn (P%R) kunnen worden doorgetrokken.

Pat Rick|12.12.19|15:25

Zaak is om nu door te pakken, want eigenlijk is dit een no-brainer. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro/transrapid verbinding en dit is niet om trots over te zijn. A4/A5 prijkt dagelijks bij de fileberichten. Het is zaak om het vergunningentraject zo snel mogelijk op te starten.

Bij de maatschappelijke kosten/baten analyse moeten de kosten voor storingen van de huidige infra veel hoger worden ingeschat, ook omdat de elende voor mensen nu groter is.